Personalinformationen om affären hölls under tisdagen, både i lokalerna på Solbacken, Skellefteå, och i Emporia i Kansas, USA, där Dynamic Discs har huvudkontoret.
Båda bolagen har haft beröringspunkter i mer än tio år. 2012 valde Dynamic Discs att lägga sin produktion i Skellefteå och har dessutom fungerat som distributörer av Skellefteprodukterna i USA. 2017 förvärvade bolagen gemensamt Westside Discs.
– Det här kommer att ge möjligheter till en gemensam syn på strategier på olika marknader som USA och Europa, säger Berglund.
House of Discs uppstod i juni I fjol samband med att private equity-bolagen, belgiska Vendis Capital och norska Equip Capital, förvärvade en majoritet i dåvarande ägarbolaget Mountain Village för mer än 1,5 miljarder kronor med villkoret att hälften av beloppet skulle gå tillbaka i den fortsatta verksamheten i första steget och ytterligare återinvesteringar skulle göras vid kommande förvärv som nu med Dynamic Discs.
David Berglund avslöjar att planerna på det nya förvärvet redan fanns i tanken i fjol. Han har själv närmast pendlat till USA under förhandlingarna de senaste månaderna.
– Redan 2012 väckte jag idén om att förvärva Dynamic Discs första gången. Om vi inte gjort affären med Vendis och Equip tror jag vi hade haft svårt att få ihop det. De bolagen är experter på att sy ihop den här typen av affärer.
Det finns utvecklingsparalleller mellan Skellefteföretaget och Kansasbolaget som nu blir ett.
I starten inledde Latitude 64 med att utveckla discar i en källare medan Dynamic Discs hade bakluckeförsäljning av discar och utgick från en vind.
– Vi har gjort samma typ av resa ungefär samtidigt, även om vi började olika ändar. Det pågår stora förändringar nu. Då handlar det inte så mycket om produktion och distribution utan om sälj och marknad. Med den nya konstellationen får vi nu samordningsfördelar mellan bolag och dess varumärken.
Förvärvet innebär att House of Dics får spetskunskaper för den amerikanska marknaden där 65 procent av spelarna finns, medan forskning och utveckling samt tillverkningsanläggningar, distributionskanaler och marknadsföringsexpertis kommer att finnas i Skellefteå.
Tillväxtresan fortsatte för House of Discs under 2022. Omsättningen ökade nästan 60 procent till 458 miljoner kronor och antalet anställda har passerat 100. Verksamheten har nu koncentrerats till Solbacken. Lokalerna på Hallvägen på Hedensbyn har stängts.
Sett till 2022 omsatte den nya koncernen med förvärvet motsvarande cirka 680 miljoner kronor, avräknat internfakturering, med drygt 150 anställda.
– Nu avklingar pandemieffekten så 2023 kommer att bli ett mellanår, även om den underliggande tillväxten fortsätter, säger Berglund.
Det centrala för den nya koncernen är, enligt Berglund, att allt fler väljer discgolf i framtiden. Totalmarknaden bedöms i dag vara cirka 250 miljoner dollar, drygt 2,5 miljarder kronor.
Udiscs nya branschrapport visar att en halv miljard människor i världen bor inom 10 kilometer från en discgolfbana. Tillväxten var 13 procent under 2022 och nu finns drygt 14 000 banor i världen totalt.
– Nyckeln till tillväxt är att skapa nya banor. Vi ser organisk tillväxt, men tittar på fler förvärv, säger Berglund.