EU-valet
Europa Direkt i Västerbotten har sitt kontor i Skellefteå, men servar hela länet. Både de och Skellefteå kommuns valkansli gör insatser för att få fler till valurnorna. Den 22 maj startar förtidsröstningen och den 9 juni är den stora valdagen.
En av grupperna man vill nå är förstagångsväljarna.
– Förstagångsväljarna är ungefär sju procent av alla röstberättigade i Sverige, det är en stor grupp. Om du röstar i ung ålder så fortsätter du oftast att rösta, säger Cecilia Frank.
Europa Direkt har 15 kontor i landet. Huvuduppdrag är att få ut EU-kunskap och information till medborgarna.
– Nu försöker vi göra riktade insatser mot unga. Dels är vi ute väldigt mycket i gymnasieskolor och informerar och träffar de som då är 18 år. Vi har också samarbete med Umeå universitet riktat mot studenter. Vi har haft en del föreläsningar under hela våren och under veckan med Europadagen var vi även här på Campus Skellefteå och träffade unga. Vi har också riktat in oss på sociala kanaler med budskap som ska försöka attrahera unga.
I Skellefteå samarbetar också Cecilia Frank med valkansliet. Kommunen har fått 60 000 euro av Europaparlamentet för att marknadsföra och göra det lättare för personer att rösta i det kommande EU-valet.
– Målet är att öka valdeltagandet. Vi har tre målgrupper: förstagångsväljare, människor med funktionsnedsättningar samt nyinflyttade och utrikesfödda, berättar Viktoria Hallmans, valsamordnare i kommunen.
Bland satsningarna finns:
• Mobila röstmottagningar som kommer att göra stopp i byar runt om i kommunen.
– Tidigare skedde nästan allt på valdagen. Nu kommer vi att sprida ut det på olika dagar under hela perioden man kan rösta så att man får en bättre tillgänglighet. En del är också att vi testar med förtidsröstning på Solbacken, vi vill vara där folket är.
• Valambassadörer som informerar och valet och kan svara på frågor.
– Det är sex personer i åldern 18–25 år. Vi ska vara där målgrupperna finns ute på Campus, gymnasium, språkkafé, föreningar eller där man vill ha besök, säger Viktoria Hallmans.
• Information via texter och filmer som publiceras exempelvis på Youtube och sociala medier.
Ett samarbete mellan kommunen och Europakontoret gäller bland annat intervjuer med Sveriges ledamöter i EU-parlamentet med fokus på frågor som berör Skellefteå kommun.
Valdeltagandet gick ner från valet 2014 till 2019. I Skellefteå kommun röstade 2019 53,4 procent, i Norsjö och Malå ännu färre.
Vad tror du gör att intresset är lågt?
– Dels så är det väl den här känslan att man tycker att det som händer i EU, det berör inte mig. Dels att man inte känner delaktigheten med EU och tycker att man är för dåligt insatt: ”Jag kan för lite och därför ska jag inte gå och rösta.”, säger Cecilia Frank.
Blir distansen till Europaparlamentet för stor?
– Tyvärr, det är lite så. Men jag brukar jämföra och säga att när det är val till riksdagen då är det ingen som tänker att man är för dåligt insatt i hur beslutsfattandet går till i riksdagen. Så jag går inte röstar.
– Det gäller att få folk att känna att vi är del av det europeiska samarbetet. Man kan tycka att det är bra eller dåligt, men det berör oss i alla fall. Därför är det viktigt att rösta, säger Cecilia Frank.