Northvolts vd Peter Carlsson och en hel delegation från företaget fanns på plats för att vara med om den historiska händelsen.
– Detta är ytterligare en milstolpe i vårt jätteprojekt. Bygget flyter på bra och att vi nu också är igång med maskinleveranserna känns jätteroligt, säger Peter Carlsson till Norran.
Han konstaterar att tidsplanen för bygget håller och att finansieringen av batterifabriken i Skellefteå är klar.
– Nu behöver vi inte längre fokusera på pengarna utan kan istället fokusera fullt ut på bygget, berättar Peter Carlsson.
I den första leveransen ingår maskiner för vattenhantering i Upstream 1, den största byggnaden i fabrikskomplexet där batteriets aktiva material kommer att produceras. De tre största maskinerna är evaporatorer, som alla är över 20 meter långa, och väger mellan 28 till 44 ton. Maskinerna är tillverkade i Europa.
Ansvarigt rederi är Wallenius Sol, som har skeppat maskinerna från Antwerpen.
– Detta är första gången som vi anlöpt Port of Skellefteå med ett ro-ro fartyg och det här kan bli början på något riktigt trevligt, säger Ragnar Johansson vd för Wallenius Sol, som beställt ett nytt ro-ro fartyg från ett varv i Kina. Detta är 245 meter långt och kan ta 800 containers.
Northvolts logistikchef Bartek Borczynski berättar att företaget nu håller på att skissa på de slutgiltiga logistiklösningarna för batterifabriken.
– Det mesta pekar mot att transporterna kommer att gå via Port of Skellefteå. När verksamheten är i full gång räknar vi med att det handlar om två fartyg i veckan som inkommer med gods och som avgår med produkter från fabriken, säger han.
Lars Widelund, hamnchef för Port of Skellefteå, berättar att den omfattande utbyggnaden av hamnen beräknas bli klar under fjärde kvartalet 2024. En ny kran kommer också att installeras i hamnen. Den kan lyfta 125 ton, vilket är 25 ton mer än vad den kran som används idag klarar av
– Vi är mycket nöjda med utformning av den utbyggda hamnen som man valt här och vad vi hoppas på är att den ska bli klar ännu tidigare, säger Bartek Borczynski.
Både han och Lars Widelund konstaterar att när Northvolt kommer igång med en så omfattande containertrafik innebär det att andra företag i regionen som har en stor exportandel kan börja använda hamnen i större utsträckning än vad som är fallet idag.