Stadens första elbussar är snart i trafik

På måndag börjar Skellefteå Buss köra med sina sex nya elbussar. Norran fick följa med på en förhandstur från Hedensbyn till Solbacken i de nya, gröna och tysta bussarna.

Den ena pantografen ligger på Solbacken. Bussen kör fram och parkerar under den. Chauffören drar i handbromsen, sedan kommer en arm ner och laddar bussen.

Den ena pantografen ligger på Solbacken. Bussen kör fram och parkerar under den. Chauffören drar i handbromsen, sedan kommer en arm ner och laddar bussen.

Foto: Ulrika Nohlgren

Skellefteå2020-10-22 15:08

– Skellefteå Buss testar nu eldrivna bussar för att vi ser det som en del av lösningen på framtidens klimatutmaningar. Det är en häftig satsning vi har gjort från det att vi började med biogas från Skelleftebornas sopor och nu kör vi på lokalproducerad el. Det är ett stort kretslopp, säger Marie Larsson, vd vid Skellefteå Buss.

I dag finns det cirka 120 fordon i bussbolagets flotta, 31 av dem kör på biogas, i december kommer sju till som körs på biogas, det finns en helhybrid och nu alltså sex elbussar av märket Volvo 7900 Electric.

Tanken är att alla framtida fordon som bolaget investerar i enbart ska köra på biogas och el. Vid 2030 ska flottan vara fossilfri. 

Det är ingen billig investering. Elbussarna kostar 6,5 miljoner kronor styck, ungefär dubbelt så mycket som en dieseldriven buss eller en biogasbuss. Samtidigt är de betydligt billigare att köra.

– Det är fantastiska siffror på pappret. Vi räknar med att elen ska kosta 15 kronor per mil på linje ett där den ska köra. Det räcker även till att hålla den kall på sommaren och varm på vintern. Med en dieselbuss kostar det cirka 50 kronor på samma sträcka, säger Håkan Fahlgren, teknisk chef vid Skellefteå Buss.

Skellefteå Buss har höga förväntningar på elbussarna och de har valt att satsa på god kvalitet, visa av misstag som de menar begåtts på andra ställen där fordonen stått i verkstad en stor del av tiden. 

– Ofta gör man fel redan vid upphandlingen där man väljer för låg kvalitet från början, säger Marie Larsson.

Men hur elbussarna och infrastrukturen kring laddningen av fordonen fungerar ska också utvärderas. Hela konceptet är nytt. Bland annat måste de se hur det kalla klimatet påverkar. 

– Det är mycket trevliga bussar att köra. Utmaningen är att hålla dem tillgängliga och inte på verkstad, säger Håkan Fahlgren.

Men de har också sett till att få 36 månaders garanti på fordonen och sju års batterigaranti. Ledningen betonar också att de har ett tätt samarbete med den lokala leverantören av Volvobussarna.

Alla sex bussarna ska trafikera linje ett i stadstrafiken från Anderstorp till Solbacken. Med cirka 12 000 resenärer en normalvecka är det den största linjen. I varje ände av linjen har Skellefteå Kraft byggt pantografer där bussarna kan snabbladdas. 

Enligt gruppchef Per Lindfors tar det sju–åtta minuter att snabbladda. På en mil laddas cirka 20 procent av batteriet ur, vilket är ungefär så lång linjen är. Nattetid underhållsladdas elbussarna i depå.

Bussarna har också andra finesser. Det finns USB-uttag för att ladda mobiler och har ett geofence-system. Det innebär att det går att programmera bussarna så att de automatiskt drar ner på hastigheten, exempelvis utanför skolor eller på en gata i centrum av Skellefteå.

– På så sätt kan vi säkerställa trafiksäkerheten, säger trafikchef Kristoffer Hedenström.

Att montera pantograferna för bussarna är ett av de projekt kring elektrifiering som Skellefteå Kraft är involverade i och ett led i att ta fram snabbladdningsmöjligheter för tyngre fordon. Kostnaden för projektet med de två busspantograferna på linje ett, som tillverkats av ABB, är tio miljoner kronor.

– Hela elektrifieringsvågen som växer fram i Sverige är fantastisk och vi ligger långt fram i Skellefteå, säger Patrik Grantås, affärsområdeschef för marknad vid Skellefteå Kraft som jobbar med projekten.

Busshistorik

Det var 2011 som Skellefteå Buss skaffade de första biogasbussarna som driv av gas från Skelleftebornas sopor. Enligt Marie Larsson var det ett stort steg, också svårt då bussarna krånglade, men sedan har det rullat på.

2014 utvidgades stadslinjenätet i Skellefteå. 

Fem år senare tog man första steget mot en omläggning av trafiken, vilket innebar en rätt stökig höst för Skellefteå Buss, som även flyttade till Östra Navet.

I år har ett fyrlinjesystem införts med kvartstrafik och nu även elbussar.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!