Linnéa Öhman, Miljöpartiets gruppledare i Skellefteå, arbetade tidigare på ett HVB-boende i Kusmark. Där får ungdomar arbeta med hästar som en del i deras rehabilitering. Nu vill hon undersöka om liknande initiativ kan genomföras på bred front – för att hjälpa hemmasittare tillbaka till skolbänken.
– Djur kan motivera elever till att ta de där första stegen till att lämna hemmet, att komma ut till en plats som inte är skolan och återfå vardagsrutiner. Djuren kan också hjälpa till med att knyta viktiga kontakter mellan eleven och skolpersonal, säger hon.
Hon sträcker in handen genom boxens galler och klappar på Bestens mjuka mule. Vi befinner oss i Stall Månsson i Myckle, där Linnéa tidigare arbetat med ungdomar som vårdats HVB-hemmet. Här har hon sett hur de upptäckt nya sidor hos sig själva.
– Det handlar ofta om ungdomar som haft det tufft i livet och som inte kunnat vara sitt bästa jag. Men de kan vara fantastiskt duktiga i stallet. De har koll på hästarna, de jobbar jättehårt och är uppskattade medhjälpare.
Stallägaren och behandlingsassistenten Kristina Rehnfors skottar boxar. Hon handleder ungdomarna och hon ser flera vinster med att låta barn och unga arbeta med djur.
– De motiveras till att komma hemifrån på morgonen, att få frisk luft och röra på kroppen när de arbetar med hästarna. I takt med att de blir tryggare i hanteringen av hästarna får de träna på att utmana sig själva och kanske till och med rida och köra. Djuren ger ungdomarna jättemycket, säger Kristina Rehnfors.
En ung tjej, som vi kan kalla Sara, är på plats i stallet. Hon hjälper till med att ta hand om hästarna. För henne är dessa stunder ett avbrott från vardagen på HVB-hemmet.
– Jag gillar att vara med hästar och djur. Jag glömmer allt annat och kan bara vara här och nu, säger hon.
Hon tror att fler skulle kunna dra nytta av Öhmans förslag.
– Skolan kan vara jobbig. Men hästarna dömer inte, de har inga jobbiga frågor. De är bara glada över att jag är med dem, säger hon.
2 398 av Skellefteås högstadieelever går i kommunala skolor. I år visar skolförvaltningens underlag att 73 dessa högstadieelever är mer hemma än i skolan.
– Alla kommuner har problem med hemmasittande. Det är ett växande bekymmer, säger Linnéa Öhman.
Det är ofta en kombination av psykisk ohälsa och neuropsykiatriska funktionsnedsättningar som leder till att elever inte går till skolan. Öhman tycker vill testa nya vägar för att hjälpa de elever som knappt kommer upp ur sängen. Det kallas ju inte hundtricket utan orsak, resonerar hon.
– Forskning visar att samvaro med djur kan ha en enormt bra inverkan på människors psykiska hälsa. Jag ser aktiviteter med djur som ett första steg för elever som behöver stärka sin självkänsla. De här elevernas starka egenskaper kanske inte kommer fram i skolmiljön, men i mötet med djuren kan de få uppskattning. Det kan behövas för att de ska orka gå tillbaka till skolan.
Runt om i Sverige finns exempel på hur aktiviteter och samvaro med djur används för att hjälpa kämpande elever. Speciallärare har samarbetat med skolhundar för att stötta elever som haft det kämpigt i skolan i Umeå kommun. I Ekerö kommun får elever med hög skolfrånvaro hjälp att komma tillbaka till skolan genom att vara på ett stall. I Vellinge får elever tillbringa tid på en 4H-gård, med målet att de på sikt ska återvända till klassrummet.
Linnéa Öhman vill att socialförvaltningen samt för- och grundskoleförvaltningen ska undersöka om det finns möjlighet att göra något liknande här. Den exakta utformningen överlämnar hon till experterna.
– Jag vill ge förvaltningarna möjlighet att hitta det bästa sättet. Det finns personer som kan dessa frågor bättre än mig, speciellt när handlar om vilka individer och verksamheter i vår kommun som kan vara aktuella för samarbeten.
Hon tror att föreningar och civilsamhället kan spela en viktig roll.
— Jag har förstått att det finns organisationer som skulle vilja hjälpa till. Man får mycket på köpet när man involverar civilsamhället.
Vissa kanske anser att ett sådant här initiativ skulle kosta pengar, pengar som borde läggas på andra insatser?
– Kommunen har ett ansvar att hjälpa elever att fullfölja sin skolgång. Det här arbetet behöver göras ändå. Om vi kan ta hjälp av civilsamhället och hitta ett bra samarbete, så kan det vara ett bra sätt att använda pengarna på.