Den 7 december meddelade regeringen att alla överklaganden för Norrbotniabanans sträckning mellan Dåva och Skellefteå. Järnvägsplanen fick då laga kraft. Åsa Karlssons interpellation var skriven innan det beslutet.
– Läget är nu förändrat jämfört med när jag skrev interpellationen, men den är ändå värd att debattera, säger Åsa Karlsson.
Hon tog upp hur lång tid regeringen tog på sig för att ge besked om järnvägsplanerna och hur många fastighetsägare som kommit i kläm.
– Det är inte rimligt att enskilda fastighetsägare ska drabbas av ekonomiska förluster som beror på regeringens senfärdighet. Det är inte rimligt att de berörda kommunerna inte kunnat planera för att de inte har planeringsförutsättningar, säger hon.
– Jag har förståelse för att den situation som har uppstått har kunnat leda till en besvärlig situation. Men det är viktigt och angeläget att de förvaltningsprocesser som vi har för den här typen av ärenden också följer de rutiner som finns, även om det förstås med det sagt har varit och är ett prioriterat ärende, svarar infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson (KD).
Åsa Karlsson understryker vikten av att järnvägsbygget fortsätter.
– Vi har dock kvar sträckan Skellefteå-Luleå, vilken också snarast behöver vinna laga kraft med tanke på den gröna industriomställningen som nu sker i norra Sverige. Hur lång tid ska arbetet med de järnvägsplanerna ta?
– När det gäller Skellefteå-Luleå har vi gett Trafikverket i uppdrag att se vad man kan göra i form av tidigareläggning av viktiga infrastruktursatsningar i norr. De har återkommit till regeringen med förslag på åtgärder som kan göra att de kan skynda på olika nödvändiga investeringar i norr. Det förslaget har vi nu tagit emot och bereder och analyserar, säger Andreas Carlson.
Åsa Karlsson menar att avslagen på överklagandena inte var positiv för alla.
– För mig är regeringens beslut att inte tillgodose samernas önskan om faunaövergångar obegriplig. Kusten blir helt avskuren för rennäringen. Att bygga faunaövergångar är en i sammanhanget taget liten kostnad. Det handlar om övergångar som behöver passeras några gånger per år under vintern och våren.
Andreas Carlson är fåordig i svaret:
– I det aktuella förvaltningsärendet har det gjorts en samlad bedömning. Jag vill inte kommentera det närmare än så.