Förslag på ny linjedragning för busstrafiken nästa år

I januari kan busslinjerna i lokaltrafiken återigen förändras. Tanken är att detta ska snabba upp trafiken och göra kollektivtrafikresor mer attraktiva i Skellefteå.

Det är på förslag att göra om busslinjerna ännu en gång för att anpassa resandet efter behov, framför allt av resor till Northvolt.

Det är på förslag att göra om busslinjerna ännu en gång för att anpassa resandet efter behov, framför allt av resor till Northvolt.

Foto: Lars Eriksson

Skellefteå2021-11-02 14:30

Det var hösten 2020 som linjenätet senast gjordes om. Tre linjer blev fyra, men Torsgatan var inte färdig österut och därför var det i det läget inte möjligt att göra bra linjedragningar för linjerna tre och fyra.

Nu kan de justeras så att linjerna blir både rätare och snabbare. Kommunens förhoppningen med detta är att kollektivt resande därmed blir mer attraktivt och kan minska övrig trafik till och från Bergsbyns industriområde.

De ändringar som föreslås leder till att både linje tre och fyra får nya linjeändar österut. Den blå linjen från Sunnanå passerar därmed industriområdet och Klemensnäs medan den lila linjen från Mobacken passerar Bergsbyn. 

Lasarettsvägen kommer att trafikeras av linje fyra istället för linje ett. Därmed blir restiden med linje ett från centrum till Morö Backe och Solbacken kortare. Enligt en skrivelse från samhällsbyggnadskontoret är det något resenärer länge efterfrågat. Det ska gå att byta mellan linje ett och linje fyra på alla hållplatser längs Torsgatan då båda linjerna går där.

Även röd linje två från Sjungande dalen får en ny sträckning via Klockarbergsleden och lasarettet. Det finns även en servicelinje nio som föreslås trafikera hållplatserna framför lasarettets huvudentré.

När det gäller tidtabellen så kommer linjerna ett och två att gå i kvartstrafik i högtrafik under vardagar medan tre och fyra går i halvtimmestrafik. Under helgerna går bussen en gång i timmen på alla linjer, som stärks till halvtimmestrafik vid behov.

Förslaget var uppe vid tisdagens sammanträde i kommunstyrelsens arbetsutskott. Men de skickade ärendet vidare till kommunstyrelsen utan eget yttrande eftersom politikerna ville ha mer information om finansieringen av de förändringar som görs. Den nya linjedragningen innebär ökade kostnader. Enligt skrivelsen till arbetsutskottet handlar det om 2,3 miljoner kronor per år. Dessutom föreslås hållplatsbyggen på Torsgatan och vid Bergsbyvallen.

I skrivelsen påpekas dessutom att framkomligheten för bussarna har försämrats i centrala Skellefteå och att framtida byggnationer kan förvärra läget, vilket kan minska busstrafikens attraktivitet. Skellefteå kommun måste därför rusta sig för utmaningarna och utreda en framtida modell för kollektivtrafiken som fungerar, även när exempelvis Norrbotniabanan byggs. Även detta kan kosta.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!