Förseningar och systemstrul för tågen: "Det är fruktansvärt"

Att ta sig med tåg från och till norra Sverige har den senaste tiden inte varit det lättaste. Biljettsystemet har krånglat och tågen har inte kommit i tid. "Det var fruktansvärt", säger resenären Inge-Gerd Lundmark som fastnade på Arlanda.

Vy har haft problem med bland annat biljettköp efter ett stort systemskifte. Under juni hade Vys nattåg också en genomsnittlig förseningstid på runt 24 minuter.

Vy har haft problem med bland annat biljettköp efter ett stort systemskifte. Under juni hade Vys nattåg också en genomsnittlig förseningstid på runt 24 minuter.

Foto: Viktoria Berglund

Skellefteå2024-07-09 20:00

Skelleftebon Inge-Gerd Lundmark skulle ta sig från Arlanda till Skellefteå med ett nattåg från Vy men blev sittande med bristfällig information i tre timmar. 

undefined
Inge-Gerd Lundmark skulle ta sig hem till Skellefteå från Arlanda med tåget men fastnade. Hon är besviken på informationen hon fick från Vy om förseningen.

Informationen på tavlorna på stationen kom successivt, med en ny kvart eller halvtimme framskjutet i taget. 

– Hade vi fått en längre tids försening direkt hade man kunnat vara lugn i det, och kanske tagit en fika. Nu vågade man knappt gå på toa, säger hon.

Roger Norman är trafikchef på Vy.

– Vi informerar utifrån bilden vi har. Får vi information successivt så kommer den ut successivt. Har vi hela bilden så informerar vi om det. Det är inget vi sitter och håller på, utan kan vi informera om allt så gör vi det, säger han.

undefined
Roger Norman är trafikchef på Vy.

Då Inge-Gerd Lundmark och hennes sällskap skulle ta sig till Skellefteå var det också en fråga om att synka med bussen i Bastuträsk. Då Vy stänger sin kundtjänst klockan 22 fick de själva lösa situationen genom att kliva av i Umeå istället, då det gick fler bussar därifrån.

– Vi fick lösa allt själva eftersom det inte fanns någon att få tag i. Hade vi varit passiva hade vi fått vänta ytterligare ett antal timmar i Bastuträsk.

Anledning till att Vy inte har bemannad kundtjänst dygnet runt säger Roger Norman handlar om att man gjort bedömningen att det inte behövs bemanning efter 22.00, utifrån den samtalstrafik de har.

– Men vi jobbar på en ny lösning framöver, säger han. 

Han säger att de vill utveckla en teknisk lösning i form av någon sorts chattfunktion för att kunna erbjuda kundtjänst dygnet runt.

Inge-Gerd Lundmark gillar att ta tåget ur en ekonomisk synpunkt, men också för att hon tycker att det är ett trivsamt färdsätt och ett miljövänligare alternativ. 

– Men jag betalar hellre mer för ett flyg än att hamna i det där igen. Nästa gång jag ska resa kommer jag att överväga att ta flyg, buss eller bil istället för tåg, säger hon.

– Det är alltid olyckligt när människor är missnöjda. Det är ingenting vi vill och vi försöker hela tiden utvecklas för att ha så korrekt information som möjligt, säger Roger Norman.

Vy har haft problem med biljettsystemet sedan de i april hade ett stort systemskifte. Roger Norman säger att det sedan bara någon dag tillbaka ska ha blivit mycket bättre, då bland annat SJ kan släppa Vys biljetter igen. 

– Det nya systemet har inneburit buggar och förseningar och datasystemet har inte alltid stämt. Under hösten ska vi ha en lösning som är mer i fas. 

I juni hade Vys nattåg som åker förbi Bastuträsk eller Jörn en genomsnittlig förseningstid på 24 minuter. Runt 57 procent av alla avgångar var försenade med över fem minuter. Det förekom också förseningar på nära fem timmar. Detta enligt nyhetssajten Newsworthy som sammanställt statistik från Trafikverket.

Varför det under den senaste tiden varit mycket förseningar på Vys resor menar Roger Norman handlar om yttre omständigheter. När man sätter en tidtabell gör man det ett år i förväg, och under året som följer händer det saker som ger hastighetsnedsättningar längs spåren säger Roger Norman. Kortvariga omständigheter som väder och spårfel spelar också roll.

– Vi vill alltid komma i tid. Men man ska ha respekt för hur lång den sträckan är. Det är en stor cocktail av saker som kan hända på hela den resan. Det är många timmar det handlar om och generellt är vi duktiga på att komma i tid, säger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!