Förseningar och systemstrul för tÄgen: "Det Àr fruktansvÀrt"

Att ta sig med tÄg frÄn och till norra Sverige har den senaste tiden inte varit det lÀttaste. Biljettsystemet har krÄnglat och tÄgen har inte kommit i tid. "Det var fruktansvÀrt", sÀger resenÀren Inge-Gerd Lundmark som fastnade pÄ Arlanda.

Vy har haft problem med bland annat biljettköp efter ett stort systemskifte. Under juni hade Vys nattÄg ocksÄ en genomsnittlig förseningstid pÄ runt 24 minuter.

Vy har haft problem med bland annat biljettköp efter ett stort systemskifte. Under juni hade Vys nattÄg ocksÄ en genomsnittlig förseningstid pÄ runt 24 minuter.

Foto: Viktoria Berglund

SkellefteÄ2024-07-09 20:00

Skelleftebon Inge-Gerd Lundmark skulle ta sig frĂ„n Arlanda till SkellefteĂ„ med ett nattĂ„g frĂ„n Vy men blev sittande med bristfĂ€llig information i tre timmar. 

Inge-Gerd Lundmark skulle ta sig hem till SkellefteÄ frÄn Arlanda med tÄget men fastnade. Hon Àr besviken pÄ informationen hon fick frÄn Vy om förseningen.
Inge-Gerd Lundmark skulle ta sig hem till SkellefteÄ frÄn Arlanda med tÄget men fastnade. Hon Àr besviken pÄ informationen hon fick frÄn Vy om förseningen.

Informationen pĂ„ tavlorna pĂ„ stationen kom successivt, med en ny kvart eller halvtimme framskjutet i taget. 

– Hade vi fĂ„tt en lĂ€ngre tids försening direkt hade man kunnat vara lugn i det, och kanske tagit en fika. Nu vĂ„gade man knappt gĂ„ pĂ„ toa, sĂ€ger hon.

Roger Norman Àr trafikchef pÄ Vy.

– Vi informerar utifrĂ„n bilden vi har. FĂ„r vi information successivt sĂ„ kommer den ut successivt. Har vi hela bilden sĂ„ informerar vi om det. Det Ă€r inget vi sitter och hĂ„ller pĂ„, utan kan vi informera om allt sĂ„ gör vi det, sĂ€ger han.

Roger Norman Àr trafikchef pÄ Vy.
Roger Norman Àr trafikchef pÄ Vy.

DÄ Inge-Gerd Lundmark och hennes sÀllskap skulle ta sig till SkellefteÄ var det ocksÄ en frÄga om att synka med bussen i BastutrÀsk. DÄ Vy stÀnger sin kundtjÀnst klockan 22 fick de sjÀlva lösa situationen genom att kliva av i UmeÄ istÀllet, dÄ det gick fler bussar dÀrifrÄn.

– Vi fick lösa allt sjĂ€lva eftersom det inte fanns nĂ„gon att fĂ„ tag i. Hade vi varit passiva hade vi fĂ„tt vĂ€nta ytterligare ett antal timmar i BastutrĂ€sk.

Anledning till att Vy inte har bemannad kundtjÀnst dygnet runt sÀger Roger Norman handlar om att man gjort bedömningen att det inte behövs bemanning efter 22.00, utifrÄn den samtalstrafik de har.

– Men vi jobbar pĂ„ en ny lösning framöver, sĂ€ger han. 

Han sÀger att de vill utveckla en teknisk lösning i form av nÄgon sorts chattfunktion för att kunna erbjuda kundtjÀnst dygnet runt.

Inge-Gerd Lundmark gillar att ta tĂ„get ur en ekonomisk synpunkt, men ocksĂ„ för att hon tycker att det Ă€r ett trivsamt fĂ€rdsĂ€tt och ett miljövĂ€nligare alternativ. 

– Men jag betalar hellre mer för ett flyg Ă€n att hamna i det dĂ€r igen. NĂ€sta gĂ„ng jag ska resa kommer jag att övervĂ€ga att ta flyg, buss eller bil istĂ€llet för tĂ„g, sĂ€ger hon.

– Det Ă€r alltid olyckligt nĂ€r mĂ€nniskor Ă€r missnöjda. Det Ă€r ingenting vi vill och vi försöker hela tiden utvecklas för att ha sĂ„ korrekt information som möjligt, sĂ€ger Roger Norman.

Vy har haft problem med biljettsystemet sedan de i april hade ett stort systemskifte. Roger Norman sĂ€ger att det sedan bara nĂ„gon dag tillbaka ska ha blivit mycket bĂ€ttre, dĂ„ bland annat SJ kan slĂ€ppa Vys biljetter igen. 

– Det nya systemet har inneburit buggar och förseningar och datasystemet har inte alltid stĂ€mt. Under hösten ska vi ha en lösning som Ă€r mer i fas. 

I juni hade Vys nattÄg som Äker förbi BastutrÀsk eller Jörn en genomsnittlig förseningstid pÄ 24 minuter. Runt 57 procent av alla avgÄngar var försenade med över fem minuter. Det förekom ocksÄ förseningar pÄ nÀra fem timmar. Detta enligt nyhetssajten Newsworthy som sammanstÀllt statistik frÄn Trafikverket.

Varför det under den senaste tiden varit mycket förseningar pÄ Vys resor menar Roger Norman handlar om yttre omstÀndigheter. NÀr man sÀtter en tidtabell gör man det ett Är i förvÀg, och under Äret som följer hÀnder det saker som ger hastighetsnedsÀttningar lÀngs spÄren sÀger Roger Norman. Kortvariga omstÀndigheter som vÀder och spÄrfel spelar ocksÄ roll.

– Vi vill alltid komma i tid. Men man ska ha respekt för hur lĂ„ng den strĂ€ckan Ă€r. Det Ă€r en stor cocktail av saker som kan hĂ€nda pĂ„ hela den resan. Det Ă€r mĂ„nga timmar det handlar om och generellt Ă€r vi duktiga pĂ„ att komma i tid, sĂ€ger han.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!