– Vi tvingas skjuta upp banförlängningen, säger flygplatschefen Robert Lindberg till Norran.
– Vi ansökte om miljöprövningen för ett år sedan och den har tagit längre tid än vi trott, fortsätter han och berättar att förhoppningen var att den skulle vara klar under första kvartalet 2018, men det blir den nu inte.
Blir sommaren 2019
Det innebär att förlängningen kommer att ske sommaren 2019. Lindberg berättar att det i stort bara är under juni och juli som byggnationerna kan ske eftersom banljusen kommer att vara avstängda under den tiden utbyggnaden pågår.
– I och med att banljusen inte är igång flyger piloten helt visuellt.
Thailandresor
Många ställer sig säkert frågan om vad det får konsekvenser för TUI:s flygningar i januari till Phuket respektive Krabi på Thailand. Tanken var att dessa skulle ske som direktflygningar med Boeing 787, som kallas Dreamliner.
– Vi jobbar med frågan med TUI nu. Jag tror att Thailandsflygen kommer att gå, men att det kan bli aktuellt med en mellanlandning på vägen, berättar Lindberg.
Det var på samma presskonferens i december 2016 som Norwegian presenterades som ny operatör på Skellefteå–Stockholm, som flygplatsbolaget styrelseordförande Bert Öhlund avslöjade att banan skulle förlängas 420 meter till 2520 meter till en kostnad av cirka 50 miljoner kronor. Förlängningen möjliggör för Skellefteå Airport att ta både större och tyngre plan.