Under lördagskvällen på Summertime uppmärksammade flera besökare att ölburkarna som såldes i Kitteltältet hade dubbla etiketter, med olika utgångsdatum.
På den undre etiketten hade ölen utgångsdatum drygt en månad innan festivalen. På den övre etiketten var ölens utgångsdatum istället oktober 2024.
Norran har varit i kontakt med företaget bakom Kitteltältet, After Ski Team, för en förklaring.
– Så här är det. Ölen gjordes i höstas för vår halloweenfest. Det är ett års hållbarhet på ölen, men det blev bara satt ett halvår. Därför märktes burken om, säger Niclas Alm, grundare av After Ski Team.
Detta bekräftas av Gustaf Ahlin, ölchef på This is How – bryggeriet som producerat ölen.
– Det här är en öl gjorts flera gånger till deras fester. Allting har tagit slut tidigare så vi satte lite kortare datum på dem till halloweenfesten. När ölen blev kvar tog vi beslut om att sätta på nya etiketter. Det är inga som helst konstigheter, säger han.
Gustaf Ahlin berättar att bryggeriet har koll och kontrollerar alla produkter som är ute på marknaden.
– Bäst före när det gäller öl betyder inte att man blir dålig av den, utan bäst före sätter vi för att ölen ska vara så färsk som möjlig. På vissa öl har vi fem år, på andra ett halvår. Vi bestämmer själva utefter hur vi tycker att produkten håller.
– Det var satt ett halvårs utgångsdatum på den här, men alla våra andra lageröl sätter vi ett års datum på.