Klockan 14.00 på tisdagen bänkade sig de två parterna för att fortsätta förhandla. De har haft några få träffar sedan den 11 mars, som var den dag Kauni Tiltai beslöt sig för att avbryta arbetet på Karlgårdsbron.
Orsaken till avbrottet var att de inte anser sig ha fått betalt för redan utfört jobb. Enligt kontraktet har de nu 30 dagar på sig att fundera på nästa steg: Antingen fortsätta jobba eller att avbryta kontraktet.
Torsdag är sista dag för besked, och tisdagens förhandling ses därför som viktig, och möjligen den sista som hinns med.
– Vi hoppas att vi ska kunna börja förhandla mera aktivt. Att vi kan komma fram till en snar lösning eller att åtminstone komma överens om förlängd tid, säger Rolandas Rekasius, vd för Kauno Tiltai Sverige, när han nyss har landat på Skellefteå Airport strax före lunchtid.
Han vill inte sia om förhandlingen är den sista.
– Men vi vill ju helst fortsätta bygga, och det vore även bäst för Skellefteborna och kommunen.
Om bolaget säger upp kontraktet så är det representanter för aktieägarna som tar beslutet. En av dem ska vara med på mötet, och har även varit med på tidigare möten.
Vad är det då för pengar de tvistar om? Enligt Skellefteå kommuns projektansvariga handlar det om betalningen för det vanliga jobbet med bron. Alltså inte de ÄTOR som vi tidigare berättat om och som handlar om ändringar och tillägg.
– Vi har inte godkänt någon delbetalning av kontraktssumman på ett halvår. Det beror på att vi inte anser att de har presterat arbete som motsvarar betalning, säger projektansvariga Thérese Bäckström Zidoli.
Enligt kontraktet ska Skellefteå kommun inte betala för arbete på bron i förskott, och det är för att inte förlora pengar i händelse av bolagets konkurs. Därför gör Kauno Tiltai jobbet, och pengarna betalas ut i omgångar, dock först när material är monterat på bron. Då tillfaller nämligen byggdelen kommunen, medan det som inte är monterat och ligger på land skulle tillfalla en konkursförvaltare.
Eftersom bolaget inte har fått betalt på ett halvår trots att de exempelvis har förbrukat betong till fundament och haft arbetskraftskostnader för gjutningen så uppstår alltså en tvist.
– Vi är oeniga om värdet av det arbete som redan gjorts, konstaterar Thérese Bäckström Zidoli.
Hon vill inte sia om tisdagens möte är det sista, men konstaterar att tiden är knapp. Någon förlängd tid för fortsatta förhandlingar är kommunen inte intresserad av, enligt henne.
– Vi håller oss till kontraktet, och då är tidsfristen 30 dagar.
Vad har då hänt under den månad arbetet har legat nere?
– Vi har viss administrativ personal på plats som har gjort det nödvändiga, exempelvis att ta emot leveranser, säger Rolandas Rekasius.
– Arbetarna har varit utlånade till andra byggen, exempelvis i Stockholm, eller fått stanna hemma med lön. Vi har betalat dem lön hela tiden, understryker han.
Tidsplanen
Enligt nuvarande överenskommelse ska Karlgårdsbron över Skellefteälven vara klar 30 juni 2024. Det kommer inte att hinnas med, och den månadslånga pausen gjorde inte saken bättre.
Kauno Tiltai har sedan tidigare begärt förlängd tid för byggandet men det har inte beviljats. Skellefteå kommun har hävdat att önskemålen om tidsförlängning har varit oskäliga.