Regeringen har i den Nationella planen för transportsystemet 2018-2029 avsatt 1 miljard kronor årligen till stadsmiljöavtalen som alla kommuner har rätt att söka. Ett stadsmiljöavtal består av två delar, dels de åtgärder som kommunen söker medfinansiering för, dels motprestationer i form av åtgärder som kommunen själv ska utföra.
– De här åtgärderna, både det vi har blivit beviljade bidrag för samt våra egna motprestationer, sätter Skellefteås tydliga ambition om hållbara resmönster i fokus. Det handlar om att styra biltrafiken till stadsdelens utkanter och samtidigt skapa bättre förutsättningar för de som väljer att gå och cykla med nya och sammankopplade förbindelser, säger Evelina Fahlesson (S), kommunalråd, Skellefteå kommun.
I de östra delarna av centrala Skellefteå växer Bergsbyns industriområde fram med flera nyetablerade företag parallellt, vilket kommer att öka antalet pendlare i området. Sammanhållna cykelstråk mellan Centrum och Bergsbyns industriområde är därför en förutsättning för att hålla nere biltrafiken.
– Ett nytt industriområde, där människor inte redan har ett väl invant resebeteende, är en bra förutsättning att redan från början kunna styra resandet mot gång- och cykeltrafik. Med ett väl utbyggt gång- och cykelnät är förväntningarna att många ska välja cykeln som ett naturligt och enkelt färdmedel till och från arbetet, säger Sara Keisu (S), samhällsbyggnadsnämndens ordförande.