– Äntligen är arbetet igång, den nya arbetsgruppen består av fem personer och två personer kommer varje vardag bemanna centralhallen, säger Joel Backman, avdelningschef på bemanningsservice.
Norran har tidigare berättat om regionens planer på att förbättra tillgängligheten vid Skellefteå lasarett. Det handlar bland annat om en ny centralincheckning som ska ersätta flera befintliga receptioner vid enskilda enheter. Det handlar också om att utöka systemet med entrévärdar.
Skellefteå lasarett: Utreder fler entrévärdar och centralincheckningDen samlade receptionen är dock fortfarande i planeringsstadiet och väntas bli klar tidigast nästa vår.
– Det är vår förhoppning. Här utreds för tillfället om det behövs nya lokaler eller om den kan placeras i befintlig lokal, säger Joel Backman.
Två centralvärdar cirkulerar från och med nu främst centralhallen, men också övriga entréer. Och mellan sju och fyra, vardagar, finns det alltid en bemannad informationsdisk.
För att besökare snabbt ska identifiera serviceteamet, har de fått en specifik arbetsklädsel – röd överdel och svarta byxor. På rygg och bröstficka står ”Patientservice.” Snart, vill säga.
– Tröjorna har tyvärr inte anlänt än, men inom kort hoppas vi!
På vilket sätt hjälper ni besökare och patienter?
– Många patienter behöver hjälp att hitta rätt, de kanske har missat att läsa kallelsen ordentligt eller så framgick det dåligt där. För en del räcker det att vi pekar, men vi följer gärna den som vill också, säger Joel Backman.
Målet med det utökade servicearbetet vid lasarettet är att ha samma service vid samtliga länets sjukhus. Rutiner och arbetssätt ska kännas igen.
Skellefteå lasarett får entrévärdarServicegruppen arbetar även mot personal på lasarettet. De ska bland annat samordna lasarettets interna patienttransporter och sköta bokningar av undersköterskor via bemanningsservice.