Bussföraren Carina: "Inte roligt att köra"

Norran åkte med Länstrafikens sista buss från Umeå till Skellefteå natten mot onsdag.
"Det har varit riktigt hemskt att köra", säger bussföraren Carina Sandström om det rådande väglaget.

Förseningen kom av att bussen från Skellefteå var försenad i omkring en timme och 40 minuter till Umeå.

Förseningen kom av att bussen från Skellefteå var försenad i omkring en timme och 40 minuter till Umeå.

Foto: Veronika Åström

Skellefteå2023-11-29 18:46

Den sista bussen från Umeå universitetssjukhus till Skellefteå på tisdagskvällen, med ordinarie avgångstid klockan 22.05, var försenad i 50 minuter. 

– Det har varit riktigt hemskt. Det har varit snöstorm och bussen har flyttat på sig och man såg inte ens vägen vissa sträckor. Det har varit riktigt hemskt att köra, säger Carina Sandström, som kör sitt sista pass för dagen.

undefined
Bussföraren Carina Sandström körde under snöovädret när Norran följde med tisdagens sista tur från Umeå till Skellefteå.

Hon säger att flera bussar och linjer ställdes in under måndagen eftersom de inte hann med – det blev helt enkelt för många förseningar. Men på tisdagen kördes bussarna trots SMHI:s vädervarning.

– Det är lite spårigt och sedan är det mycket snö på vägen. Det är plogat dåligt så det blir knottrigt på vägen. Det lever om mycket och det är kastvindar ibland.

undefined
Bussföraren Carina Sandström tar bort is från vindrutetorkarna i Lövånger.

Hur är det att köra?

– Det är inte roligt att köra. Man blir ganska slut när man ska vara koncentrerad till 100 hela tiden. Det tar på krafterna.

Hur kommer det sig att ni kör?

– Vi är beordrade att köra. Så länge de inte ställer in trafiken så måste vi köra. Jag har varit på mina chefer och det är nej. De ställer inte in utan det är bara att köra.

undefined
Carina Sandström säger att det har varit riktigt hemskt att köra i snöovädret.

Länstrafiken har inga egna förare utan de är anställda på de olika trafikföretagen. Om en buss ska ställas in är det upp till respektive trafikbolag, enligt Nina Lindberg, kommunikationsansvarig på Länstrafiken.

– Ibland när det är kaos och vädervarningar brukar vi samla ihop alla trafikbolag som vi har avtal med för ett gemensamt möte. Det har inte skett nu och det är ändå upp till varje trafikbolag att ta beslut om att ställa in trafik.

undefined
Den nya tiden annonserades på avgångstavlan.

Den sista bussen från Umeå till Skellefteå på tisdagskvällen, som Carina Sandström körde, avgick 50 minuter efter tidtabell.

– Det är förstås frustrerande att stå där så sent. Den säkraste platsen att hitta information är under trafikinformation på Ta bussen. Om det inte finns där så har vi inte fått information att lägga ut. Vi kan också då lägga in på ankomst- och avgångstavlan, säger Nina Lindberg.

undefined
Bussen var 50 minuter försenad när den slutligen kom till Umeå universitetssjukhus vid 23-tiden på tisdagskvällen. Då hade många väntande resenärer valt att gå därifrån.

Connect bus kör kuststräckan mellan Umeå och Haparanda på linjerna 100, 20 och 12. Till skillnad från Skellefteå buss valde de att fortsätta köra under tisdagen.

– Skellefteå buss kör inne stan där de inte plogat och därför går det inte att köra där, men vi kör som vanligt längs E4 som hålls öppen, säger Lasse Sandberg, platschef för kustbussarna.

undefined
En passagerare väntar in en anslutande taxi vid Sikeå E4 i snöovädret.

Han säger att det går bra att köra där men att förarna har tagit ner hastigheten och hållit avståndet – men inte tidtabellerna. De slog också ihop två turer under onsdagseftermiddagen eftersom en buss kommit in sent.

– Vi är lite försenade överallt men det är inte så mycket att göra åt.

undefined
Den sista bussen från Umeå gick 50 minuter försenad mot Skellefteå.

En förare ska ha lyft den gällande trafiksituationen hos er – lyssnar ni på era förare?

– Vi pratar och diskuterar med våra förare hela tiden om hur det ser ut på vägarna och tar in kommunikationen och ringer trafikledare. Vi ställde även in turer på tisdagen och satte ihop turer. 

– Vi har ganska hyfsad koll eftersom jag varit ute och kört själv och även trafikledarchefen har varit och kört bil i dag för att se hur det ser ut. Vi sitter inte bakom skrivbord utan rör oss ute i verkligheten.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!