Förare fick inte veta hur man slår in övergångsbiljett

Busschaufförer har inte fått veta hur man slår in övergångsbiljetter och anslutningsbiljetter. Därför har resande inte kunnat köpa dem, och istället tvingats köpa två fristående biljetter. Men nu ska det bli bättring, lovar trafikchefen på Skellefteå Buss.

Det har varit svårt att köpa biljett som kombinerar fjärrbussar med lokalbussar.

Det har varit svårt att köpa biljett som kombinerar fjärrbussar med lokalbussar.

Foto: Pär Lindström

Skellefteå2021-03-01 19:00

Anslutningsbiljett behövs om man ska byta mellan stadstrafiken och regiontrafiken och resan fortsätter till en annan zon.

Övergångsbiljett köper man om man byter buss men fortsätter inom samma zon.

Vitsen är att man inte betalar lika mycket som två enkelresor skulle ha kostat. Taxan ska istället likna den summa man hade betalt om samma buss hade kört hela vägen. 

Men detta system har inte fungerat i Skellefteå, uppmärksammade en insändarskribent som kontaktade Norran. I svaret erkände trafikchef Kristoffer Hedenström att det har funnits problem. 

– För ett antal år sedan hade vi tekniska problem när dessa biljetter skulle köpas. Därför såldes allt färre biljetter, och många chaufförer har glömt hur man ska göra. 

– Nu har vi kontrollerat upp saken, och det tekniska systemet fungerar. Men många av dagens förare har inte fått veta hur det går till i sin introduktion. Vi har nu inlett en utbildningsinsats, säger Kristoffer Hedenström. 

Han säger att strulet har funnits både när det gäller enkelbiljetter och olika typer av kort. 

– Men det är knepigare regler för enkelbiljetter så problemen har nog främst funnits där.

Han kan inte säga varför kritik som troligen framförts av resenärer inte har förts vidare.

– Därför var det bra att det skrevs en insändare så vi fick kännedom om detta. 

Hösten 2019 gjorde Skellefteå kommun om sin busstrafik för att locka fler att åka till och från jobbet. En viktig aspekt i det resandet är förstås att man kan byta buss. 

– Därför är det beklagligt att den som velat åka kollektivt inte kunnat göra det på det sätt som man har tänkt.

Vad som också finns med i problembilden är att anslutningstaxan är krånglig att förstå. Vill man kolla i förväg vad en resa ska kosta är det nästan hopplöst då ansvaret är delat mellan Skellefteå Buss och regiontrafiken. 

– Den frågan har vi skickat till en utredning som just pågår om zoner och taxor. Den görs av en konsult och målet är att vi ska få ett enklare system. 

Kristoffer Hedenström hoppas att sådana förändringar kan göras under året, även om det inte är säkert att man hinner. 

– Skellefteå kommer ju att ha stor inflyttning och många kan ha en vana av att åka kollektivt. Då är det viktigt att de inflyttade kan åka så även i Skellefteå. Fungerar det inte så köper de ju bil, och sedan kan de vara förlorade som blivande resenärer. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!