I början av maj tillträdde Kalina Wallenberg som ny marknadsföringschef för Västerbottensteatern. Det innebär att hon i slutet av sommaren lämnar tjänsten som vd för Stiftsgården. Under sin tid som vd var hon med och startade Isboden Restaurang & Café på området.
– Just Isboden var ju min idé och kreation från första början, mitt hjärtebarn. Så visst känns det lite vemodigt. Men jag hoppas att folk ska känna igen sig även framöver, säger hon.
Det är Svenska kyrkan som äger Stiftsgården, och ännu är det inte bestämt vem som ska ta över som vd.
– Styrelsen håller på att arbeta med hur verksamheten ska utvecklas framöver. Det har ju varit lite konstigt under pandemin så vi får se.
Tror du att det kommer bli några större förändringar när du avgår som vd?
– Svårt att säga, men det jag vet är att vårt hotell haft många långvariga gäster den senaste tiden. Även i fortsättningen ska vi fokusera på den kundgruppen. Och sen får vi se hur det blir med restaurangen, det är ju restriktionerna som avgör. Konferenserna har vi åtminstone sagt att vi ska ha kvar.
Hur har det varit att driva restaurang under pandemin?
– Väldigt utmanande. Vi har ju inte kunnat ha normal verksamhet i restaurangen. Men på Isboden har man i alla fall kunnat ses och fika utomhus. Det har fungerat jättebra, och vi har fått bra gensvar från våra besökare.