Folkes fartyg – havens drottning

År 1910 stuvades segelskutan Svithiod vid Åbyfjärden, Byske. Folke Fahlgrens modell av det fyrmastade barkskeppet är minst sagt ett konstverk.

Foto: Maia Nyström

Skellefteå2018-07-07 12:00
undefined
Under drygt ett halvår byggde Folke Fahlgren modellen av Svithiod.
undefined
undefined
undefined
undefined
Folke har även byggt Hulida av Avan. I bakgrunden syns en målning av Svithiod.
undefined
Många detaljer som ska på plats. Huldia av Avan på bild.

Redan i tidig ungdom började, den nu 87-årige Folke Fahlgren intressera sig för fartyg och dess historia. Med en farfar som skeppsstuvare och farmor som kocka på olika fartyg blev intresset en naturlig del av hans liv. Folke har själv aldrig arbetat till sjöss, något han heller inte längtat efter.

– Min pappa tillät mig inte att åka, han hade troligtvis dåliga erfarenheter och ville skydda mig, säger han.

Idén väcktes

Förutom arbetet som dataingenjör har Folke ägnat sig mycket åt hobbyforskning inom sjöfart, men han har även tillbringat åtskilliga timmar i slöjdverkstaden. Hästar, väggklockor och andra figurer fyller lägenheten, men mest imponerande är ändå fartygsmodellerna. Mellan våra kaffekoppar står ett vitt mästerverk med många detaljer. Idén till att bygga Svithiod föddes dock för längesedan, då Folkes pappa fick erfara något egendomligt.

– 1910 seglade den gigantiska segelskutan in till Åbyfjärden för intag av virkeslass. Farfar stuvade båten och tillsammans med farmor blev de senare inbjudna till middag av kaptenen och hans fru. Pappa var bara åtta år, men fick följa med. Han berättade för mig att bjudningen kändes sagolik, middagen serverades i salongen och för honom var det som att äta i ett slott, säger Folke Fahlgren.

undefined
Svithiod är en av flera modellfartyg han byggt. I bakgrunden – Huldia av Avan.
undefined
Många detaljer är på plats.

Skapandet

Svithiod och historien kring segelskutan har sedan dess fascinerat Folke. Det ligger många timmar bakom skapandet av fartyget, speciellt med att fila och putsa. Relingen skapade han av stora tändstickor och vissa material har han köpt på hobbyaffären.

– De andra bitarna hittade jag på kallförrådet. Skrovet är från en stock i tre bitar – styrbord, babord och köl. Jag såg att det skulle bli en bra båt, säger han.

Inte förrän vintern 2017 påbörjade han bygget av modellen, som är av furu.

– Jag gjorde en egen ritning utifrån en bild på skeppet. Sedan multiplicerade jag det med 7,4. Fråga mig inte varför, säger han och skrattar.

För Folke har skapandet betytt mycket och han vill att andra ska få upp ögonen för slöjdarbetet.

– Det är och har alltid varit en del av mitt liv. Det har givit mig så mycket att jag kan prestera med händerna, säger Folke.

Varför har Svithiod fascinerat folk under alla år?

– Storleken. De vita seglen. Hon är ett kollektivt mästerverk helt enkelt, säger han.

Svithiod – världens sista stora järnseglare

- Sjösatt i Skottland 1881 under namnet "Routenburn".

- En fyrmastad bark av stål. Blev Sveriges största segelskuta.

- Verkade som lastfartyg, passagerarfartyg och skolskepp och har seglet över alla haven.

- Såldes vidare i Sverige 1922 och döptes därefter om till "Beatrice".

- 1932 försattes rederiet i konkurs och skeppet såldes för upphuggning.

- I dag kan delar av kryssmasten, ratt och skeppsklocka återfinnas på museer i Sverige.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om