Här är förslagen för flyttad E4

Det finns nya alternativ för flytten av E4 ut ur Skellefteå. Totalt utreds nu tre stråk öster om stan, och dessutom två alternativ norr om stan. På torsdag börjar samrådet när alla får tycka till.

Trafikverket planerar för att flytta E4 ut ur Skellefteå.

Trafikverket planerar för att flytta E4 ut ur Skellefteå.

Foto: Trafikverket

Skellefteå2024-09-17 16:22

Trafikverket har gjort en sådan här utredning förr, och då landade de i förslaget om Östra Leden. Nu har utvecklingen i Skellefteå varit så stor att man ville göra ett omtag, och kolla upp fler alternativ igen.

Trafikverket har nu både publicerat en karta med de föreslagna korridorerna, och en animerad film. På torsdag börjar samrådet med allmänheten.

Om vi börjar från väster så finns alternativ Östra Leden kvar, precis som tidigare. 

Nästa tänkbara stråk är via Tuvan, även det har varit utrett tidigare. En nyhet numera är dock att även Norrbotniabanan går i det stråket och E4 måste i sådana fall gå strax öster om järnvägen. Ännu en nyhet är att Northvolts batterifabrik har byggts och det utpekade stråket går strax väster om deras industriområde. 

Det tredje stråket är via Örviken och Sundgrundsbron. Även det har varit diskuterat för länge sedan, men slopades i ett ganska tidigt skede eftersom det ansågs vara för långt från stan. 

Ett förslag som fanns med förr i tiden, men inte denna gång, kallades Gunsen. Det gick (i gamla förslagen) rakt upp över den jordbruksmark som finns öster om Nothvolt. Ett problem som finns med den sträckningen är att marken är mjuk och vattensjuk.

undefined
Karta över de olika alternativen.

När det gäller utfarten norr om stan finns två alternativ: Om E4 ska gå längs Östra Leden skulle vägen ansluta uppe vid nuvarande brandstationen på Solbacken.

De övriga två alternativen innebär nydragningar mycket längre upp i norr. En bred korridor är markerad som berör den nordligaste delen av Morö Backe, Degermyrans avfallcentral samt skogen /naturen som är bakom Degermyran och bort mot Fällbäcken. 

Som ett kortare alternativ finns "Länk 372" som innebär att man använder några kilometer av Järnvägsleden (som i folkmun kallas Skelleftehamnsleden) från alternativ Tuvan och fram till Östra leden. Då slipper man bygga ny väg upp förbi Northvolt och bakom Morö Backe. Å andra sidan belastar man då Järnvägsleden hårt. 

Samtliga korridorer ska nu utredas vidare.

Tidigare när Trafikverket har utrett en flytt av E4 har de också haft med det nuvarande läget och funderat om det kunde finnas kvar, fanns kanske med förbättringar. Men nu är det inte ens med som ett alternativ.

Att det blir en flytt står alltså helt klart, nu är frågan vart.                          

undefined
Här kan man jämföra de gamla förslagen (till vänster) med de nya. Notera att stråket strax utanför Skelleftehamn har utvecklats, medan stråket över Gunsen har försvunnit.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!