Försvaret har önskat stråk för flytten av E4

Försvaret har nu utvärderat de olika alternativen för flyttad E4 i Skellefteå.
De ser vissa problem med samtliga alternativ, men har en favorit.
Avgörande är möjligheten att transportera stridsvagnar.

Försvaret hade synpunkter om alla korridorerna. På illustrationen syns Östra leden, som det fanns en del kritik emot.

Försvaret hade synpunkter om alla korridorerna. På illustrationen syns Östra leden, som det fanns en del kritik emot.

Foto: Trafikverket/TT

Skellefteå2024-11-03 16:00

Försvarsmaktens intresse handlar om passage av stora, tunga och höga fordon. Som tyngst ska man köra stridsvagnar som är lastade på transportfordon.

Den fria höjden ska vara 4,50 meter och bredden 4,2 meter. Samtliga passager ska tåla totalvikt på 100 ton och axeltryck på 12 ton. 

För att få extra svängrum ska sidomarkeringsstolpar vid vägrenen vara minst 0,5 meter utanför asfalten.

Det blir särskilda problem om förbifarten ska ha rondeller. Då finns särskilda mått man måste uppnå så att ekipagen tar sig runt. Innerdiametern ska vara minst 20 meter och ytterdiametern minst 32 meter. Om detta inte kan uppnås måste det vara möjligt att köra rakt över rondellen och då måste dess mitt också klara 100 ton. 

Vid rondeller måste trafikmärkena sitta minst 1,5 meter från vägens kant. 

Även eventuella refuger ska gå köra rakt över och de ska hålla för trycket.

Om det i samband med byggandet görs omledningsvägar av dagens E4-trafik måste även den vägen klara de nämnda kraven. 

När det gäller de olika alternativen i Skellefteå skriver Försvarsmakten att:

Korridor Östra leden innebär risk för ett sämre och ryckigare trafikflöde. Dessutom ser man den djupa nedskärningen under Norrbotniabanan som ett problem med tanke på att det krävs 4,50 meters fri höjd. 

Sundgrundsleden anses egentligen vara mest fördelaktig eftersom den har bra närhet till hamnen och ger goda förutsättningar för ett effektivt trafikflöde. Dock är haken att det krävs två stora broar. 

Korridor Tuvan är en bra avvägning mellan närhet till staden och närhet till hamnen. Den dragningen ger också goda förutsättningar för ett bra trafikflöde. 

Försvaret förordar därför Korridor Tuvan.

Till sist ska sägas att försvaret välkomnar att E4 ska få bättre trafikflöden i Skellefteå.

undefined
Militärövningen Aurora 23 då svenska, polska, amerikanska, finska och danska trupper hade tagit sig till Kristianstad. Allt längs svenska allmänna vägar och med stridsvagnarna lastade på transportvagnar.

I Trafikverkets samråd var det två skrivelser från allmänheten när blivande E4 sågs som ett strategiskt mål för sabotage. Skribenterna tänkte att närhet mellan Norrbotniabanan och E4 skulle göra dem till ett extra intressant mål.  

Exempelvis skulle två broar över älven vara lätta att lokalisera om de ligger nära varandra. 

Men försvaret tar inte upp någon sådan form av strategiskt resonemang, och det skulle man inte göra heller i handlingar som blir offentliga. Planavdelningen vid Mellersta Militärregionen har bara sett på transportfrågan för försvarets del. 

Norran har tidigare berättat om synpunkterna från allmänheten och från övriga myndigheter om förbifart Skellefteå. Det kom totalt 277 inlägg. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!