Som Norran tidigare berättat utreder Trafikverket tre olika stråk, samt ett som är en kombination. Totalt fyra alternativ.
När det häromveckan hölls ett öppet möte om förslagen sade kommunens planeringschef Lars Hedqvist att det har blivit svårare med alternativen, och att den nedgrävda väg som behövs för att komma under Norrbotniabanan förvisso är en hake när det gäller alternativet Östra Leden.
Vägen måste vara nedgrävd sju meter för att komma under järnvägen och den fortsätter att vara nedgrävd en lång sträcka mot norr.
Men nu blev det ändå alternativet som förordas. Skellefteå kommun menar att denna lösning bäst avlastar andra vägar öst på stan, och därmed ger bäst samhällsnytta totalt sett.
Kommunen stödjer sig då på de trafikprognoser som gjordes i den förra vägutredningen.
Kommunen påpekar också att Östra Leden redan är ett beslutat riksintresse för kommunikationer.
I yttrandet skickas det också med en uppmaning om att samtliga alternativ behöver beskrivningar hur de ska koppla till väg 95 och 372 (Bolidenvägen och Järnvägsleden).
Det behövs också beskrivningar hur de olika stråken avlastar andra vägar i det lokala systemet, samt hur man ska ordna cykelvägar och gångvägar.
Yttrandet beslutades i kommunstyrelsen vid tisdagens möte.