Norran Affärsliv möter duon då de håller på att ställa färdigt den nya butiken på 260 kvadratmeter på Citykompaniet, vilken är dubbelt så stor som den gamla som ligger ett stenkast bort på samma våningsplan. Förrådsytorna är dessutom flera gånger större.
Skellefteföretag kan bli ”Årets Modebutik” i Sverige”– Vi har haft en för liten yta i förhållande till vårt utbud. Vi vill kunna visa våra saker ännu bättre, säger Johnny Hedlund.
– Vi investerar egentligen i en bättre kundupplevelse, fortsätter Alexander Nordlund.
Lokala leverantörer
Duon valde att jobba helt lokalt med den nya butiken. Inredningen är designad av Johnnys bror Joakim Hedlund. Alla beställningar i plåt har Mewell levererat, alla bänkskivor och kassadisken kommer från Skellefteå Snickeri Central medan Nordic Light har levererat allt ljus, ljud och skärmar.
– Vi har sett fördelar med att jobba med lokala företag, säger Alexander.
Skelleftebolag bland Sveriges Superföretag– All vår inredning har producerats inom åtta kilometer från Citykompaniet, fortsätter Johnny.
Jubileum
I år har duon kunnat fira tio år som företagare. Det var 2009 som de öppnade T-shirt Store, ett franchisekoncept, i Citykompaniet.
– Vi visste att det fanns en ledig lokal i Citykompaniet som är en stark handelsplats och vi ville göra något eget där, berättar Johnny.
Utvecklingen gick snabbt. Duon började också satsa på jeans och växte ur det ursprungliga konceptet på ett par år. Då hittade de också en ny butiksyta i samma köpcenter. 2014 öppnade duon också en butik i Piteå. Nu är de totalt sju anställda i de två butikerna, varav fyra i Skellefteå.
150 procent
Mellan 2014 och 2018 ökade ägarbolaget omsättningen med 150 procent och omsatte då över 12 miljoner kronor. Utöver butikerna har duon också en e-handel med samma koncept.
– Men den största delen av omsättningen ligger fortfarande i butikerna. E-handeln är bland annat ett sätt för oss att synas, förklarar Johnny.
The Local Store är duktiga på att få genomslag i sociala medier, men gör också en ”gerillaaktion” vartannat år på Skellefteå Kraft Arena. Senast det begav sig hade de 500 personer på läktaren som synliggjorde butiken.
Ökade kunskaper
Duon berättar att de byggt upp sina kunskaper allt eftersom, från t-shirts, över jeans till kostymer. Nu tillför de även skor.
– Vi har jobbat med skor, men inte på det här sättet, konstaterar Alexander.
En av styrkorna de pekar på är att de lärt känna sina kunder. Beställningarna av kläder sker ungefär ett halvår innan de landar i butiken och då gäller det att ha en känsla för hur många som kan gå i varje storlek, så att lagret inte blir för stort.
Och snart väntar Galan på Grand. Duon är glad och smickrad.
– Ja, det finns ganska många modebutiker i landet, säger Johnny.
– För att bli nominerad måste man göra många saker rätt, summerar Alexander.