Trafikverkets samråd om förbifart Skellefteå är avslutat. Norran har tidigare berättat vad privatpersonerna tyckte. Här kommer fler synpunkter.
Skellefteå buss skriver att alternativ Tuvan är bäst för deras verksamhet. Det skulle påverka minst under byggtiden, och avlastar centrum på ett bra sätt.
Skellefteå kraft är däremot bekymrade om alternativ Tuvan väljs. Då skulle vägen passera mellan fjärrvärmeverket och Northvolt. Utanför värmeverket finns stora ytor som är lager för bränsle och aska. På en annan plats i stråket har Skellefteå Kraft ett nybyggt ställverk inklusive elledningar. Det beräknas kosta minst 100 miljoner att flytta.
Skellefteå Ridklubb skriver att deras område behövs för ridvägar, hagar och bete. Det måste också vara enkelt att ta sig dit.
OK Västerbotten värnar om bensinstationen på Solbacken som de investerat mycket i. De vill inte att den hamnar avsides dit bilisterna inte hittar.
SMHI skriver att samtliga alternativ måste utredas noga när det gäller ändrat klimat. Speciella krav gäller alternativ Sundgrundsleden eftersom den påverkar havet.
Svevia har en stor grustäkt norr om Northvolt och vill bli ersatta om E4 hamnar där.
Västerbottens ornitologiska förening värnar om Innerviksfjärdarna. Därför föreslår de Östra Leden, det enda alternativ som inte alls berör det fågelrika området.
Boliden/Rönnskär skriver att alternativet Länk 372 är dåligt. Det är redan problem med framkomligheten på Järnvägsleden med längre ledtider och högre transportkostnader. Bolaget avråder också från alternativ Sundgrundsleden; de värnar om samhället Skelleftehamn och vill inte att orten skärmas av från Ursviken. Dessutom påpekar de att Rönnskär har släppt ut mycket arsenik och bly, och tycker inte att man ska gräva i förorenade marker. Istället ser Bolidenbolaget Tuvan som bästa alternativ.
Även Länsstyrelsen flaggar för föroreningarna från Rönnskär och att de måste hanteras. De skriver också att naturreservatet Innerviksfjärdarna ska beaktas, liksom ett Natura 2000-område nordväst om Ursviken. Man behöver även bedöma påverkan på riksintresset Örviken.
Länsstyrelsen gör inget förord för någon av lederna utan pekar bara på problem:
När det gäller Östra Leden så finns risker med avgaser eftersom den går nära bebyggelse och dessutom ska vara nedsänkt i marken då luften blir mera stillastående. Det finns risk att de problem som finns med dålig luft och buller vid dagens E4 skulle flyttas med.
Samtidigt påpekas att en dragning alltför långt bort från centrum kan innebära att mycket trafik fortsätter att gå genom centrala Skellefteå, och då får man inte den förbättring av luft och buller som var önskad. På grund av det nedsänkta läget uppstår också utsatthet för regn och snö vid extremväder.
När det gäller Sundgrundsleden anses det finnas risk att mycket trafik fortsätter att gå genom centrala stan. Det ses också problem kring vattenkvalitén i Ursviksfärden och Ytterviksfjärden.
Länk 372 får varningar när det gäller störning för närboende.
Korridor Tuvan är det alternativ som får minst kritik från länsstyrelsen. Den anses koppla bra mot Hedensbyn och Skelleftehamn medan det inte blir samma störning för befolkningen som alternativ närmare stan.
Att Skellefteå kommun i nuläget förordar Östra Leden har vi redan berättat. Det finns pengar för bygget i statens infrastrukturplan för åren 2029-2032. Kommunen är orolig för att en annan sträckning skulle bli dyrare, och då måste Trafikverket vänta längre på pengar, eller i värsta fall inte får dem alls.
Kommunen skriver att Räddningstjänsten behöver en ny led nära brandstationen så att man snabbt tar sig över älven för att nå södra sidan. Särskilt bra skulle det vara för Anderstorp, Sörböle och Sunnanå.
Avfallschef Agneta Lantto-Forsgren har skrivit ett eget inlägg. Båda alternativen som skulle gå bakom Degermyrans avfallsdeponi sågas (Tuvan och Sundgrundsleden). Där finns flera deponier, både gamla och sådana som fylls på i dag, som skulle kunna påverkas och eventuellt måste flyttas. Dessutom finns planer på att utvidga deponierna mer mot öster.
SGU hade inga specifika synpunkter.
Svenska kraftnät avstod från synpunkter.
Jordbruksverket avstod.
Sveriges regioner och kommuner avstod.
Tillväxtverket avstod.
Havs- och vattenmyndigheten avstod men kan återkomma i ett senare skede.