En nyckel till den framtida verksamheten är den kraftiga elladdare som landshövding Helene Hellemark Knutsson invigde på Skellefteå Airport i augusti i år. Den gör att det går att snabbladda ett 19-sitsigt elflygplan på en halvtimme eller fem små elflygplan under samma tid.
Nu står utbildningens två första plan, de tvåsitsiga Pipistrel Velis Electro, på Skellefteå flygplats och väntar på att få tas i bruk av framtidens elever.
Olov Hultdin, vd för Green Flight Academy, berättar att resan till en helt ny utbildning har gått osannolikt snabbt. Det var i april 2021 som frågan föddes. Då blev kommunens näringslivskontor kontaktat av en grupp intressenter som undrade om någon lokal part kunde hjälpa dem att etablera en flygskola.
Kärntrion bakom var Björn Winberg, Niklas Larsson och Bertil Lagerqvist, som hade drivit flygskola tidigare.
De sammanfördes med NPB som bland annat legat bakom entreprenörsskolan No Plan B.
NPB bestämde sig för att vara med på resan och har lagt grunden till utbildningen. Nu finns lokaler på Campus Skellefteå för eleverna där bland annat simulatorerna står uppställda.
– Vi har hjälpts åt med olika saker för att dra igång detta. Att flygplatsen skaffade sin laddare och att vi dessutom blir lite av ett elcentrum genom Northvolt var en styrka. Dessutom är luftutrymmet ovanför Skellefteå relativt outnyttjat, konstaterar Olov Hultdin.
Nyligen anlände elplanen till Skellefteå där de monterats ihop i en hangar som tillhör Green Flight Academy. Skolchef blir Johan Norberg, Piteå, som nu bland annat tar fram kursmaterialet.
– Rekryteringen av elever går bra. Många är nyfikna på satsningen – och på elflyg. Många vill jobba med ny teknik då de ska in i branschen. I dag är det främst privatpersoner men vi räknar med tiden att flygbolag blir beställare, säger Hultdin som samtidigt har en löpande dialog med Transportstyrelsen som är den myndighet som godkänner utbildningen. Ännu väntar Green Flight Academy på sitt klartecken.
Det räknar Hultin med ska lösas men han är mer orolig för en annan, välbekant, sak: Hur ska instruktörerna bo?
– Det är den största utmaningen – att hitta boende för dem som ska flytta hit.
Exakt när starten av utbildningen ska ske är ännu inte klar. Olov Hultdin säger att det blir ”någongång efter årsskiftet”, då det finns 16 elever. Utbildningen varar i två år med intagning varje kvartal.
– Vi ska som mest ta in 25 studenter under varje kvartal. Det kommer att innebär att det blir mellan 100 och 200 elever på skolan som får licenser för att vara piloter i kommersiell trafik då de är klara.
Hultdin betonar att Green Flight Academy inte är någon lokal eller regional historia. Intagningen kommer att vara internationell.
– Den stora bristen på trafikpiloter är främst i Asien och Mellanöstern och de måste ha en europeisk trafikflyglicens.
Förhoppningen är också att kunna starta en satelitutbildning på annan ort.
NPB har valt att göra en helhjärtad satsning på utbildningen. Utbildningen väntas, enligt Hultdin, ge ungefär 20 nya jobb, varav hälften på heltid.
– Vi investerar totalt 15 till 20 miljoner kronor i den här satsningen, berättar han.