Flygplatser får ej ersättning för flygskatt 2020

Skellefteå Airport har inte sett skymten av några pengar som kompensation för flygskatten 2018 och 2019, vilket utlovats. Och i regeringens budget för 2020 är en kompensationen helt borta. ”Vi vill ha ok spelregler. Det är det viktigaste", säger flygplatschefen Robert Lindberg på Skellefteå Airport.

Skellefteå Airports vd Robert Lindberg vill ha klara spelregler för vad som gäller i framtiden. Nu väntar han på flygskattepengar för 2018-2019, får inga pengar för 2020 och väntar på en viktig utredning som det inte är känt när den blir klar.

Skellefteå Airports vd Robert Lindberg vill ha klara spelregler för vad som gäller i framtiden. Nu väntar han på flygskattepengar för 2018-2019, får inga pengar för 2020 och väntar på en viktig utredning som det inte är känt när den blir klar.

Foto: Arkivbild

Skellefteå2019-10-03 07:00
undefined
Skellefteå Airports vd Robert Lindberg vill ha klara spelregler för vad som gäller i framtiden. Nu väntar han på flygskattepengar för 2018-2019, får inga pengar för 2020 och väntar på en viktig utredning som det inte är känt när den blir klar.

Han är lite kluven till det som sker. Regeringen väljer att inte ge någon kompensation för 2020, men har samtidigt inte presenterat utredningen för de regionala flygplatsernas framtid.

– Man kan tycka att utredningarna som gäller de regionala flygplatserna och den utredning som görs för Arlanda borde komma före. Bägge är viktiga för Sverige och flyget måste finnas.

”Gjort ansökan”

Flygskatten infördes den 1 april 2018.

I vårbudgeten för 2019, som presenterades den 10 april i år, skrev regeringen: ”Regeringen föreslår att ytterligare 57 miljoner kronor ska avsättas för ersättning till icke statliga flygplatser i Norrland. Om flygskatten har lett till ökade driftsunderskott för de icke statliga flygplatserna i Norrland ska de ha ersättning. Stödet för 2019 uppgår då till totalt 99 miljoner kronor.”

– Det finns ingen beskrivning om hur vi ska kunna få vår del av pengarna. Vi har tillsammans med flera andra flygplatser gjort en egen ansökan om pengarna.

– Vad vi har hört senare är att Trafikverket fått i uppdrag att utreda hur pengarna ska betalas ut, säger Lindberg.

Inga signaler

Det fanns inga signaler på att ytterligare pengar inte skulle budgeteras 2020, utan flygplatserna ställs inför faktum.

– Nu vet vi att de pengarna är borta från budgeten det kommande året, säger Lindberg som flera gånger återkommer till att nyckeln är vilka spelregler de regionala flygplatser kan verka under.

– Det pågår en flygplatsöversyn och innan dess är det svårt för oss att agera.

Ge förutsättningar

Det var i januari 2017 regeringen tog beslut om ”En svensk flygstrategi” och där aviseras att ”en översyn bör göras av de svenska flygplatserna med utgångspunkt i att tydliggöra statens ansvar och roll som stödgivare till icke-statliga flygplatser.” Utredningen har inte presenterats än, men en uppföljning i frågan gjordes på ett möte i mars 2018.

– Vi hoppas att vi i strategin får de förutsättningar som gäller för att driva vår verksamhet långsiktigt, säger Lindberg.

Skellefteå framtidsplats

Lindberg pekar på att det inte finns annat på kartan än att Skellefteå flygplats kommer att finnas även i framtiden.

– Skulle vi inte finnas utan bara de statliga flygplatserna i Umeå och Luleå så vore det inte bra för miljön med tanke på biltransporterna dit.

– Vi bidrar dessutom så att Arlanda tillförs en hel del inkomster.

”Glömde strategin”

Transportföretagen var i samband med höstbudgeten i år mycket kritisk till regeringen och påpekade ”Regeringen glömde bort sin egen flygstrategi i budgeten” och kommenterade:

”När det gäller tillgängligheten och flygets framtid förefaller regeringen glömt bort vad man lyfte fram för bara två år sedan i flygstrategin. Istället uppvisar regeringen en passivitet när det kommer till flygplatserna. Flygbolagen måste veta hur Arlanda ska utvecklas för att våga satsa. Jag är även orolig för utvecklingen av Sveriges regionala flygplatser. Att staten får in nästan 1,7 miljarder kronor från flygskatten och sedan inte anslår den lilla utlovade ersättningen till Norrland är ett uppenbart svek” skrev Fredrik Kämpfe, branschchef Transportföretagen flyg då.

Fotnot: Norran har sökt infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) och bland annat mejlat frågor till hans pressekreterare. De hade inte möjlighet att svara under onsdagen och lovar återkomma under torsdagen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!