Flygplatschefen berättar om charterplanerna 2021

Resebranschen står inte stilla trots det nuvarande läget. På Skellefteå Airport har nu vd Robert Lindberg en bra bild av chartern för 2021. ”I dag vet vi dock inte om den blir av”, konstaterar han.

”Vi har nu betydligt fler charteravgångar än för en månad sedan”, berättar flygplatschefen Robert Lidberg om 2021.

”Vi har nu betydligt fler charteravgångar än för en månad sedan”, berättar flygplatschefen Robert Lidberg om 2021.

Foto: Lars Andersson

Skellefteå2020-12-16 07:00

Charterföretagen har så här långt planerat ett 60-tal olika avgångar från Skellefteå Airport.

– Vi har nu betydligt fler avgångar än för en månad sedan, berättar Lindberg då vi ses i mitten av december.

Det är inte lätt att göra en charterplanering 2021. Ingen kan säga hur året kommer att se ut. Vissa är optimistiska som resemogulen Petter Stordalen som i en intervju med tt nyligen ansåg att ett vaccin kan innebära en näst intill normal sommar för hotell- och resebranschen.

undefined
Kanarieröarna finns bland charterutbudet från Skellefteå Airport 2021 liksom…

De första avgångarna charteråret 2021 som ligger ute är tre stycken till Thailand under februari-mars. Sedan har Skellefteå Airport under året planerade avgångar med start i vår och framåt till några orter i Turkiet, Grekland, Kroatien och Kanarieöarna.

Lindberg konstaterar det snart kommer en första hint om bokningarna.

– Jul och nyår brukar vara stora bokningsveckor för charter, konstaterar han.

Robert Lindberg säger att han är glad att han jobbar på Skellefteå Airport. I dag finns det cirka tio flygplatser i Sverige som står helt stilla. Fram till pandemin hade de persontrafik.

undefined
… Rhodos, här stranden vid Rhodos Stad.

– Vi har en liten trafik, men vi har daglig trafik. Vi vet att vi kommer tillbaka beroende på regionens kraftiga tillväxt samt för att vi saknar andra alternativ.

Han är dock fundersam över den uppdelning av flygplatserna som det finns i dag i Sverige. Statliga Svedavia äger och driver tio stycken, som till exempel Umeå, Luleå och Kiruna. Övriga är kommunägda.

– Samtidigt är det statens ansvar för infrastrukturen som helhet. Det är viktigt att inse att alla inte ska till Stockholm, utan sådana som bor i Ängelholm vill till exempel till Skellefteå. Det gör att staten måste ta ansvar för hur hela den nationella infrastrukturen ska se ut, säger LIndberg som anser att delar borde samordnas mellan flygplatserna.

Skellefteå Airport har drabbats av pandemin och tvingats dra ned. I dag har den åtta tjänster färre, totalt 46 stycken, jämfört med för ett år sedan.

– Vi har gjort en verksamhetsöversyn och landar i det ”nya normala” som kan komma att gälla några år framåt.

undefined
Kreta finns också bland resemålen från Skellefteå, 2021, här Plakias södra sidan av Kreta.

På Skellefteå Airport jobbar ledningen vidare med den ”Masterplan 2035” som togs fram för några år sedan. Den revideras, men inriktningen är densamma, expansion och en så kallad grön omställning.

– Där är vi i dag långt fram. Vi är i dag en av de första flygplatserna i Europa som är fossilfria då det gäller uppvärmning, elförsörjning och drivmedel. 

– Vi kommer också att få laddstationer för elflygplan, säger Lindberg som ser Skellefteå Airport som en möjlig testarena för elflygplan.

Han räknar med att det ska bli möjligt för de passagerare eller företag som vill att välja lokalt tankat bioflygbränsle framöver. Frågan är dock: när ökar passagerartrafiken och börjar närma sig omfattningen före pandemin?

– Flygresandet kommer att förändras. Transportstyrelsen tror att vi är tillbaka där vi var 2019 vid 2025/2026. Jag tror att vi är där 2023ish i Skellefteå. Vi ligger ett antal år före i utvecklingen. Sedan tror jag också att vi har en globalt växande marknad kommer att innebär en tillväxt för flyget, säger Lindberg, som fortsätter att ha en dialog med företrädare för en mängd flygbolag.

Han räknar bland annat med att Wizzairs reguljärflyg från Gdansk kommer igång så snart pandemin avtar.

– Men där hoppas vi även på andra destinationer.

Skellefteå Airport

Den 16 december 1961 invigdes Skellefteå flygplats.

Den 1 april 2010 tog Skellefteå kommun över driften av flygplatsen, som innan dess var en av Luftfartsverkets flygplatser.

Rekordåret 2017 flög 421 920 passagerare på flygplatsen.

Den 12 september 2019 öppnades den förlängda landningsbanan, som nu är 2520 meter.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!