Flickan lämnade fritids timmar innan hon hittades

Flickan som utsattes för det misstänkta mordförsöket är elev på Morö Backe skola och ska ha lämnat fritids bara timmar innan hon hittades svårt skadad utomhus. På måndagsförmiddagen höll skolan öppet för den som ville komma och prata.

Flickan som hittades svårt skadad är elev vid Morö Backe skola.

Flickan som hittades svårt skadad är elev vid Morö Backe skola.

Foto: Melker Westerberg

Skellefteå2022-07-11 17:35

Det var i torsdags vid 17.30-tiden som flickan hittades svårt skadad utomhus på Morö Backe. Några timmar tidigare lämnade hon fritids vid Morö Backe-skolan.

– Hon lämnade enligt schema, säger Henrik Bolin, avdelningschef för grundskolan vid Skellefteå kommun.

undefined
Ett stort område spärrades av på torsdagskvällen.

Charlotta Dahlqvist, rektor vid skolan, blev kontaktad av polis på torsdagskvällen. Under kvällen kontaktade hon skolans krisledningsgrupp.

– Det gick snabbt att få tag på de i gruppen. Redan på fredagsmorgonen kunde vi samlas, säger Charlotta Dahlqvist.

Krisledningsarbete inleddes, vilket bland annat handlade om att samla information och bestämma vad som skulle kommuniceras. Charlotta Dahlqvist tog även kontakt med vårdnadshavare till flickan.

Under fredagen skickades information ut till vårdnadshavare på skolan om att flickan, som är under 15 år, är elev vid skolan.

– Det gick väldigt mycket rykten, så vi ville gå ut med information om att det är en elev på skolan, säger Henrik Bolin.

undefined
Charlotta Dahlqvist, rektor vid Morö Backe skola och Henrik Bolin, avdelningschef för grundskolan vid Skellefteå kommun.

På måndagen hade skolan öppet för elever och vårdnadshavare som ville komma och prata. Förutom skolpersonal fanns även personal från Svenska kyrkan på plats. Vid 11-tiden hade en familj dykt upp.

– Kanske dyker det upp någon fler, men det viktiga är att vi finns här om någon behöver det, säger Henrik Bolin.

Kyrkan på Morö Backe har hållit öppet under fredagen och lördagen.

– Det har inte varit jättemycket folk, men en strid ström. Kyrkan har inte varit tom någon gång och det har kommit människor i alla åldrar, alltifrån skolbarn till 80-plussare, säger Eva-Maria Kronqvist Wilhelmsson, diakoniassistent vid Skellefteå pastorat.

Vad ska man tänka på som medmänniska i en sådan här situation?

– Det viktiga är att lyssna. Man kan inte göra så mycket för att hjälpa, för det som hänt har hänt, men folk har ändå ett behov av att prata om det som har hänt och då kan man finnas där och lyssna, säger Eva-Maria Kronqvist Wilhelmsson.

Charlotta Dahlqvist är inne på samma spår, när det kommer till att prata med barn om händelsen.

– Det handlar ganska lite om att försöka formulera svar utan att finnas där för barnen, att vara närvarande och att lyssna.

undefined
Eva-Maria Kronqvist Wilhelmsson, diakoniassistent vid Skellefteå pastorat.

På måndagen var flickans skadeläge fortfarande oklart. Polisen säger att hon inte har kunnat höras på grund av sitt tillstånd.

Tips och råd

På sin hemsida tipsar BRIS om hur du som vuxen pratar med barn om otäcka händelser:

Kolla läget:

Ta reda på hur mycket och hur barnet funderar på krisen och vilka tankar och frågor barnet har.

Ställ konkreta frågor:

Istället för att fråga: ”Tycker du det här är läskigt?” är det bättre att prova: ”Har ni diskuterat det här som händer i skolan? Hur har ni pratat om det då? Har du pratat med kompisarna om det här? Vad säger ni då?”

Var nyfiken och observant:

Utgå inte från att barnet är oroligt. De flesta barn visar på något sätt om de är oroliga. Men var extra uppmärksam och observant på signaler.

Informera:

Vad vet barnet om krisen och vilken information skulle barnet vara hjälpt av för att få svar på sina frågor, känna en större kontroll och bli lugnad?

Överför inte din egen oro:

Det är viktigt att du är observant och inte lägger din egen oro på barnet. Tänk på att kriser i världen kan vara väldigt abstrakta för barn, att de inte har samma referensramar som vi vuxna. Det som väcker tankar och oro hos en vuxen behöver nödvändigtvis inte beröra ett barn på samma sätt.

Var uppriktig:

Var ärlig när du svarar på barnets frågor men ge inte barnet fler läskiga detaljer än vad barnet frågar efter och uppmärksam på hur svaret tas emot. Uppmuntra barnet i frågandet och säg att det är okej att fråga igen.

Inge hopp:

Berätta gärna att det finns människor som arbetar för att situationen ska ordna sig.

Tänk också på:

Att alla barn är olika och reagerar olika och bör därför bli bemötta på olika sätt.

Att barnet hör hur diskussioner pågår över middagsbordet och drar egna slutsatser av dem.

Att även vuxna kan behöva hjälp. Prata gärna med någon i din omgivning för stöd, råd och tips.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!