När Norran tar kontakt med Kronofogdemyndigheten framgår det att det mellan den 17 januari 2017 fram till den 15 december i år, rör sig om totalt 72 betalningsförelägganden. 63 ärenden är registrerade som avskrivna eller återkallade. Enligt Kronofogdemyndighetens handläggare betyder det att Northvolt AB antingen betalat eller upprättat en överenskommelse med den sökande.
Ett betalningsföreläggande ansöker man hos Kronofogdemyndigheten om. Det kan leda till att myndigheten beslutar att kräva pengar av en person eller ett företag som denne anses vara skyldig att betala. Betalningsföreläggande ska besvaras av den betalningsskyldige. Det ska också vara klarlagt att den betalningsskyldige har mottagit betalningsföreläggandet eller kravbrevet.
När det gäller de nio ärenden som kopplas till Northvolt AB anses de inte vara delgivna då Kronofogdens handläggare uppger att de inte svarat.
Johan Krantz är analytiker vid Kronofogdemyndigheten. Han har tittat på förekomsten av betalningsförelägganden hos alla juridiska personer i Sverige, det vill säga företag, privatpersoner, myndigheter och organisationer.
Han säger att cirka 1 300 juridiska personer har fler än 50 registrerade betalningsförelägganden och tillägger att det vanligtvis kan finnas två orsaker:
– Bland de som har väldigt många ärenden handlar det inte alltid om företag med ekonomiska problem. Det kan också handla om ekonomiska rutiner som inte fungerar, säger han.
Hur påverkar det trovärdigheten?
– Jag tror inte att det i så stor utsträckning påverkar de riktigt stora företagen. Men på sikt kan det påverka företagets kreditvärdighet, skulle jag vilja säga. Som sagt: Hamnar man i ärenden hos oss så är det vanligaste att man har likviditetsbrist, eller bristande rutiner kring ekonomin, säger han.
Jesper Wigardt är informationschef vid Northvolt AB och säger:
– Den grundläggande förklaringen är att vi implementerat ett nytt ekonomisystem som innefattar fakturahantering, betalningar och rutiner och vi har haft enorma problem med att byta ut systemet. Vi börjar känna oss trygga nu med att det börjar fungera på ett bra sätt men konsekvensen har bland annat blivit att vissa fakturor fallit mellan stolarna, helt enkelt. Till det kommer att vi jobbar med ett stort antal leverantörer, kopplat till alla våra projekt.
Han säger också att det i år handlar om, i runda tal, 20 000 fakturor som hanteras av Northvolt AB.
Hur ser ni på ert ansvar gentemot de företag ni har skulder till?
– Det är helt centralt att detta ska fungera och därför har vi jobbat hårt för att få det att fungera. Självklart ska man få betalt och vi är ju här långsiktigt och vill bygga förtroende.
Hur påverkas er trovärdighet?
– Det här är en grundläggande sak som bara ska fungera och det är väldigt tråkigt att det inte gjort det. Vi kommer att jobba i Skellefteå lång tid framöver och förhoppningsvis har vi nu nått en punkt där vi har stora förhoppningar att det ska flyta på mycket bättre än det hittills gjort.
Han ber att få kolla upp de nio fakturor som inte är betalda. När han ringer upp Norran en stund senare säger han:
– Vår ekonomiavdelning säger att flera av de här fakturorna redan är betalda och att de andra kommer att vara betalda inom de närmaste timmarna eller inom någon dag.