12 000 har valt nyhetsbrev om Skellefteå

Mer än 12 000 personer har sedan våren 2022 valt att få ett nyhetsbrev om Skellefteå, Change Your Life. ”Fler har angett att de flyttar tack vare kampanjen. Det är jätteroligt att se hur dragningskraften också går att visa upp internationellt”, säger Skellefteå kommuns marknadschef, Helena Renström.

Maria Broman, vd för Visit Skellefteå, och Helena Renström, maknadschef för Skellefteå kommun, är nöjda över utfallet som Change Your Life-kampanjen haft så här långt.

Maria Broman, vd för Visit Skellefteå, och Helena Renström, maknadschef för Skellefteå kommun, är nöjda över utfallet som Change Your Life-kampanjen haft så här långt.

Foto: Lars Andersson

Skellefteå2023-03-13 18:00

Skellefteå kommun och destinationsbolaget Visit Skellefteå driver sedan i somras en gemensam kampanj:  Change Your Life på engelska och  Det enkla livet  på svenska.

– En attraktiv plats att besöka är också attraktiv att bo och leva på, och vice versa, säger Maria Broman, vd på Visit Skellefteå.

Lanseringen skedde stegvis. Våren 2022 kom  Det enkla livet  mot den svenska marknaden.

– Vi startade för att se och lära. Under sommaren 2022 skedde den internationella lanseringen och den har fått ännu större genomslag, berättar Broman.

undefined
Maria Broman, vd för Visit Skellefteå, och Helena Renström, maknadschef för Skellefteå kommun, är nöjda över utfallet som Change Your Life-kampanjen haft så här långt.

Skellefteå har marknadsfört kampanjen via annonser i form av olika korta filmer i sociala medier mot en tydlig målgrupp. Den har byggts upp och bearbetats över tid för att få den nyfiken på livet i norra Sverige.

Klickar man på annonsen leder den vidare till ett nyhetsbrev där man anger mailadress, var man kommer ifrån, yrke, ålder och kön.

– Att ange så mycket är hög tröskel, men i dag har över 12 000 personer registrerat sig och den stora gruppen är internationell, berättar Broman.

Nyhetsbreven handlar om livet i regionen, jobb, bostäder och vad man kan uppleva och annat.

Ett par timmar efter registreringen kommer det första nyhetsbrevet. Efter några dagar kommer nästa och sedan är det ett varje vecka till och med nyhetsbrev sex. Sedan görs en paus några veckor innan nästa brev och ungefär lika lång period till det åttonde. 

– De som är kvar efter sex nyhetsbrev kontaktas personligen av inflyttarservice som undrar: Vad roligt att du är intresserad av Skellefteå: Hur kan vi hjälpa dig?, säger Broman.

undefined
”Vi har fått reaktioner som: Vilken bra kampanj! Nu ska jag flytta till Skellefteå”, berättar Maria Broman, vd för Visit Skellefteå.

De länder där flest tecknat sig för ett nyhetsbrev är Storbritannien, fler än 4 000, Italien fler än 2 000 och Polen, ungefär 1 200. De dominerade yrkena är data/it, kultur/media/design och försäljning/marknadsföring.

– Vi har fått reaktioner som: Vilken bra kampanj! Nu ska jag flytta till Skellefteå, säger Broman.

– Det finns flera som angett att de flyttar norrut tack vare kampanjen. Det är jätteroligt att se hur dragningskraften också går att visa upp internationellt, fortsätter Renström.

Närmast tittar aktörerna – Visit Skellefteå, marknadsenheten och inflyttarservice, på riktade aktiviteter för att bearbeta intresserade från olika länder.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!