Idén kom till liv när kollegorna spånade i hur de på bästa sätt skulle kunna bidra till barncancerfonden.
– Många mäklare brukar anordna mindre utlottningar av för välgörande ändamål. Vi ville ta det ett steg längre, säger Sofie Jonasson.
Varför blev det just en friggebod?
– Det känns helt rätt i tiden i och med det ökade intresset för fritidshus. Hela konceptet med budgivning går också hand i hand med vårt yrke, säger Agnes Pettersson.
Den 15 kvadratmeter stora stugan köptes in av Bjurfors Mäklare tillsammans med Sparbanken Nord. Intresset blev stort även hos flera andra företag i Skellefteå som snabbt nappade på idén och har valt att bidra på olika sätt.
– Det var självklart för företagen vi tillfrågade att bidra, då det är för en god sak. Det är fint att se det engagemanget och vi vill skicka ett stort tack till alla bidragande parter som gjort detta möjligt, säger Alexander Simonsson.
Försäljningen sker genom traditionell budgivning. Alexander Simonsson berättar att summan av högsta budet går oavkortat till barncancerfonden.
– För oss var det en självklarhet att allt ska gå dit, vi gör inte det här för vår egen vinning.
Vilka förväntningar har ni?
– Vi hoppas såklart på att det blir stor uppslutning för att vi ska kunna skänka så mycket som möjligt till barncancerfonden. Det är syftet med hela initiativet, säger de.