Norran berättade om brister kring medicinering, hygien, sår och sondmatning. En granskning visade även att det varit många avvikelser senaste två åren på boendet. I 138 fall blev något fel med medicineringen bland annat.
Artikeln ledde till att socialnämnden beslutade att ta fram en åtgärdsplan. På måndagen presenteras den och vad som gjorts hittills för nämnden.
I materialet framgår att det redan hösten 2020 uppdagades problem i verksamheten, bland annat hög personalomsättning, otydlig daglig planering och svårigheter med att skapa rutiner. Personalen hade svårt att ha koll på läget och att följa bestämda vårdplaner. Därför sattes ett förbättringsarbete igång vid årsskiftet. Det annonserades efter mer personal, gjordes tydligare planering och hanteringen av utredningar förändrades.
Trots det larmade alltså Elisabet Pettersson om brister i Norran i augusti. Efter rapporteringen har fler förslag på åtgärder tagits fram.
Nämnden krävde bland annat bättre introduktion av ny personal och kompetensutveckling, att man ska jobba med språkbrister och avvikelser. Dessutom har nämnden beslutat om fem extra miljoner kronor för att förbättra bemanningen.
Bland de nya åtgärderna finns fler introduktionsdagar för nyanställda och mentorer som stöd för dem. Centret ska också se till att all personal gått de utbildningar som erbjuds. Lättlästa rutindokument och språkombud ska minska språkförbistringen. Det pågår även rekrytering av åtta undersköterskor.
Enligt handlingarna upplevde verksamheten att de var på rätt väg i oktober och att de har en stabil och professionell arbetsgrupp.
Roger Petterssons situation har förbättrats, berättar Elisabet, även om det är svårt för honom att få hjälp med träning.
– Jag har gormat så mycket nu att de krusar för Roger, men jag tror personalen fortfarande är lika pressad som tidigare.
Hon har även kontakt med andra kvinnor som har anhöriga inom vård- och omsorgen i Skellefteå kommun och hon oroar sig för att det brister på andra boenden också.
– Skriverierna gjorde ingen skillnad för deras karlar.
Hon tycker åtgärderna låter bra, men påpekar hon, det finns en verklighet där personal är frånvarande – framför allt nu under pandemin.
– Då blir man genast kort om folk.
Bättre arbetstider, schemaläggning och löner tror hon är lösningen.