– Det är frustrerande att vi fortfarande stöter på situationer där människor far illa för att kommuner inte tar ansvar för kompetensförsörjning. Rätt kompetens ger förutsättningar både för den som ska få stöd och för personalen som ska ge stödet. Det ska inte behöva vara så här, säger Mats Jansson, intressepolitisk utredare vid Autism- och Aspergerförbundet.
På inspelningen hör vi hur kvinnan tvingas vänta på att hjälp. Assistenterna kräver först att hon lugnar ned sig. De säger att de ska hjälpa ”om några minuter.” Något som dock drar ut länge på tiden.
– I just detta specifika fall borde ingen behöva vänta, men för att förstå varför det inte fungerar, eller förvärrar situationen, krävs att personalen har grundläggande kompetens om funktionsnedsättningarna i sig, säger Mats Jansson.
Problem att greppa tid är vanlig konsekvens av funktionsnedsättningen. Ord som ”sedan” och ”om en stund” saknar innebörd.
– ”Om fyra minuter” betyder ju ingenting, klart det skapar frustration! Det triggar ett negativt beteende, men det är inte vårdtagaren som triggar det, utan personalen. Därför är det så oerhört viktigt att personalen har rätt kompetens, både generellt och om den specifika individen.
Men om det är svårt att hitta personal?
– Det är ingen ursäkt. Då får man arbeta med det internt, inom verksamheten, med handledning och kurser. Det finns i dag ett stort utbud av digitala föreläsningar.
På inspelningen hörs också hur de personliga assistenterna skäller ut kvinnan för en händelse. De är ”trötta” på hennes beteende, hon måste ”tänka efter” innan hon agerar.
– Det är tyvärr ett vanligt misstag, att man lägger över ansvaret på personen, säger att den har ansvar för det den gör. Eller att man säger ”nu så hände detta, därför får du inte detta”.
Varför fungerar det inte?
– Konsekvenspedagogik är en uppfostrande attityd. Om det gick att uppfostra bort autism hade det inte funnits i dag. Beteendet är en konsekvens av funktionsnedsättningen, den måste man istället ha metoder att hantera, säger han.
Det finns en uppsjö av metoder.
– Kortfattat kan det handla om hjälpmedel att kommunicera, eller hjälpmedel som mäter tid. Det handlar mycket om ett lågaffektivt bemötande, och om tydlighet och förutsägbarhet, säger Mats Jansson.