Eventmakare i Skellefteå med personlig profil

Sabina Jonsson driver företagen Sabina Consulting och Sabina Mice & PR i Skellefteå. Trots pandemin har hon fullt upp med projektledning av olika event. I förra veckan handlade det om Dagens Industris veckolånga process för att utse Årets Mäktigaste Näringslivskvinna.

"Förutom arbetet med Årets Mäktigaste Näringslivskvinna arbetar jag nu med att skissa på ett drive-in car party som ska genomföras i slutet av våren", säger Sabina Jonsson.

"Förutom arbetet med Årets Mäktigaste Näringslivskvinna arbetar jag nu med att skissa på ett drive-in car party som ska genomföras i slutet av våren", säger Sabina Jonsson.

Foto: Lars Westerlund

Skellefteå2021-03-08 19:00

På Internationella kvinnodagen den 8 mars korade tidningen Dagens Industri Årets Mäktigaste Näringslivskvinna och under hela förra veckan skeded det saker och ting hos de kvinnor som återfanns högst upp på listan. Den som projektledde detta var Sabina Jonsson.

– Det var ett riktigt häftigt uppdrag, säger hon.

Precis som för alla företag som sysslar med event var 2020 ett tufft år för Sabina. 

– Allt var på topp innan coronan och vi var då fem anställda. Nu arbetar bara jag och en kollega till i Stockholm på projekt. Vi får se hur det blir efter att det lugnat ner sig med pandemin. Det kan tänkas att jag då enbart har projektanställda, berättar Sabina Jonsson.

undefined
Precis som för alla företag som sysslar med event var 2020 ett tufft år för Sabina.

Hon har i alla fall haft en hel del spännande uppdrag under det senaste året. I somras samarbetade Sabina med den kände krögaren Pontus Frithiof under Porsche Carrera Cup Scandinavia.

– Även om evenemangen skedde utan publik i coronatiden krävdes logistiklösningar, utrustning, personal, kockar och service för att cateringverksamheten skulle fungera. 

I november fick hon i uppdrag av TV3 och stiftelsen Beat Diabetes att anordna en annorlunda PR-aktivitet inför deras dokumentär ”Leva utan att dö – pandemin med diabetes” som genomfördes under ledning av Peter Jihde.

– Förutom arbetet med Årets Mäktigaste Näringslivskvinna arbetar jag nu med att skissa på ett drive-in car party som ska genomföras i slutet av våren, säger Sabina.

Hon har valt att inte ge sig på digitala koncept.

– Det har många av mina kolleger gjort men det passar inte mig. Jag drivs av att skapa möjligheter för människor att mötas öga mot öga.

Sabina Jonsson började sitt liv i Ammarnäs och som sexåring flyttade hon till Umeå där hon blev kvar i 17 år innan flytten till Skellefteå 2010.

– Jag kommer från en entreprenörsfamilj.  Min pappa Osvald driver företaget Fjällhästen där han arrangerar ridturer med islandshästar i fjällen. Han vill mycket och har många idéer, berättar Sabina.

undefined
Sabina Mice & PR startade Sabina Jonsson i januari 2020. Här är inriktningen den internationella mäss- och eventmarknaden.

Under skoltiden i Umeå blev Sabina ofta retad för sitt samiska ursprung.

– Det var inte roligt att bli kallad för lappjävel.

Hon berättar att hon var lite rebellisk under skoltiden och gick ut gymnasiet utan slutbetyg eftersom hon skolkade mycket.

Istället för vidare studier blev det jobb på restauranger och hotell för henne.

– Det var kul med värdskap även om jag jobbade som städerska på ett hotell eller i serveringen i en restaurang.

Efter att ha arbetat en tid i receptionen på Tjintokks hotell i Slagnäs blev hon receptionschef på ett hotell i Norge och nu var hon inne i branschen. Efter en tid där valde Sabina 2008 att som 22-åring starta ett eget eventbolag i Umeå.

– Jag var då ganska oerfaren och jobbade som en tok. Jag hade klart mycket att lära, men redan från start fanns ett gott affärssinne tror jag. 

Hennes sambo arbetade i Skellefteå och Sabina och han beslutade sig 2010 för att slå ner sina bopålar här.

undefined
Sabina Jonsson tillsammans med prins Carl Philip som deltog i Porsche Cup Scandinavia.

– I Skellefteå fortsatte jag med samma affärskoncept som jag haft i Umeå. Men min kreativitet tog slut och jag valde att kombinera arbetet i mitt företag med att bli chef på Skellefteå Stadshotell. 

Påsken 2017 sade hon upp sig från chefsjobbet och gjorde en nystart med sitt eventbolag.

– Tidigare hade jag drivit en ganska fyrkantig konferensbyrå där jag själv inte syntes alls. Nu valde jag att ta större plats själv och det blev helt rätt. Nu kom kreativiteten tillbaka.

Sedan har det rullat på bra för hennes företag.

– Förutom jobb i Sverige har vi också haft uppdrag i Spanien, Portugal, Finland och på Malta. 

Sabina Mice & PR startade hon i januari 2020. Här är inriktningen den internationella mäss- och eventmarknaden. Hennes tjänst handlar om att som medproducent hjälpa europeiska mässarrangörer att attrahera skandinaviska besökare. På sikt kommer hon även börja arrangera visningsresor till utländska MICE-resmål samt för stora utländska hotellkedjor.Mice står för meetings, incentives, conferences and exhibitions.

Det har blivit en hel del uppdrag i Stockholm.

– Min sambo veckopendlar dit för sitt arbete och några dagar per vecka finns jag också i Stockholm. Det har varit bra för affärerna.

Samiska organisationer är viktiga kunder.

– Häromveckan var jag till exempel projektledare för en stor samisk konferens i Tromsö. Mitt samiska arv är jag jättestolt över, avslutar hon.

Porsche

Porsche Carrera Cup Scandinavia startades år 2004 och är Porsches officiella Carrera Cup-mästerskap i Skandinavien. Mästerskapet drivs av Porsche Sverige i samarbete med Porsche Motorsport.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!