Ett resecentrum som ska kunna hantera 6 000 resenärer varje dag

Nu har planerna kring Skellefteås nya resecentrum förfinats. En funktionsstudie är framtagen. ”Men det är inte spikat hur processen för samråd ska se ut”, säger projektledaren Emma Johansson.

En direkt anslutning ska det vara mellan byggnad och spår.

En direkt anslutning ska det vara mellan byggnad och spår.

Foto: Norran

Skellefteå2019-10-28 06:15
undefined
Väntutrymmen kommer delvis att ligga en nivå ovan gatan.

Norran har tidigare berättat att inriktningen är tagen för resecentrum. Byggstarten är tänkt till 2022.

Nu är ett förslag till en funktionsstudie gjord. Det är många delar som ska samsas.

– I funktionsbeskrivningen försöker vi fastslå mängder och ytor.

Det handlar exempelvis om att det beräknas behövas 600 platser för cyklar, 300 platser i ett parkeringshus och 100 parkeringar norr om järnvägen. I resecentrum ska det även finnas plats för kiosk, någon mindre butik och kafé.

undefined
Tankar kring resecentrum.

Huvudentrén

Huvudentrén ligger vid Södra Järnvägsgatan, i Trädgårdsgatans förlängning. Står vi framför den ska det till vänster vara hållplatser för bussar och till höger ett parkeringshus. Men det är även viktigt hur resecentrum ser ut norrifrån.

– Vi vill inte att det ska kännas som en baksida, även den ska vara en attraktiv ingång.

Kliver man in i entrén från Södra Järnvägsgatan är bussarna på gatunivå och man tar sig en våning upp till tågen.

Gång- och cykelpassage

En gång- och cykelpassage är placerad i Trädgårdsgatans förlängning.

– Den går under järnvägen och vår vilja är även att den ska gå under väg 95.

Passagen vill man göra bred och ljus så att den ska upplevas som trygg både för resenärer och cyklister och gående. Det ska också finnas en uppgång till spåren mellan järnvägen och väg 95 (Järnvägsleden).

undefined
En direkt anslutning ska det vara mellan byggnad och spår.

Vägdiskussioner

En flytt av Järnvägsleden har också varit upp till diskussion.

– En tanke var att den skulle gå ännu närmare järnvägen, men vi har inte sett något mervärde att göra så.

Det blir också på norra sidan parkeringarna i markplan placeras.

Till parkeringshuset är det tänkt att bilarna ska komma in via Skeppargatan medan busstrafiken använder Stationsgatan. Då blir trafiken utanför entrén liten.

På hemsidan

Kommunstyrelsen ska ta beslut om att skicka ut funktionsstudien på samråd till allmänheten. Kommunstyrelsens arbetsutskott har redan godkänt den.

– Politikerna har beställt den. Den skapar en inriktning som vi kan jobba vidare utifrån, berättar Emma Johansson.

När allmänheten ska få ta del av allt materiel är inte riktigt klart. Efter kommunstyrelsens beslut kommer den att läggas upp på kommunens hemsida för allmänheten att ha synpunkter på.

Går allt enligt plan så ska projekteringen kunna sätta igång nästa år. Prognosen med en helt utbyggd Norrbotniabana är att resecentrum ska ha cirka 6 000 resenärer varje dag.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!