Det råder bostadsbrist i Skellefteå och därför blev studenter i fjol ombedda att flytta ut ur sina studentrum på Anderstorp. De 88 studentrummen skulle bli hyresrätter. Skebo erbjöd studenterna att flytta till nya studentrum i tillfälliga baracker på campus. Beslutet har blivit kritiserat, vilket Norran har skrivit om.
Vid tiden för Norrans intervju var Åsa Andersson fortfarande vd för Skebo. Hon var då nöjd med beslutet.
– Utifrån förutsättningarna som var och effekterna som blev, var det den minst dåliga lösningen.
Hennes bild är att barackerna fungerar bra som boendeform.
– Studenterna tycker att det är trångt, men de har allt de behöver och de tycker att det är extremt prisvärt.
Ali Aldakhil, Eh Soe och Emil Andersson studerar i Skellefteå och är aktiva i studentföreningen. Emil Andersson och Eh Soe har själva bott i barackerna, som de anser har för- och nackdelar.
– Positivt är att man bor nära skolan och att man kommer jättenära de man bor med. Men det positiva väger inte upp för det negativa, säger Emil Andersson.
Vid inflyttningen i fjol var allt inte färdigt, berättar killarna. En person hade inte några fungerande lampor på sitt rum i två månader. När det blev vinter frös vattenledningarna och studenter stod utan varmvatten i flera veckor. Då kände Ali Aldakhil att han var tvungen att gör något.
– Jag öppnade dörrarna till kårhuset så folk kunde komma hit och duscha, tvätta kläder och bara ta det lugnt.
Problemen med barackerna har varit många, enligt killarna. Svårast av allt har varit att få hjälp.
– Pratar man med Skebo om barackerna får man bara till svar att "det är inte vi det är Algeco ni ska prata med". Skebo hjälper oss inte direkt där och Algeco gör vad de vill, känns det som, säger Emil Andersson.
Åsa Andersson förklarar att Skebo inte ansvarar för driften av barackerna, det gör Algeco, som Skebo hyr lokalerna av.
Det finns en bovärd på området som är väldigt uppskattad av studenterna. Han hjälper till med det han kan, men ofta ligger problemen bortom hans kontroll.
– Han säger att han vill hjälpa till men han får inte. Det är Algeco som står för allting, säger Emil Andersson.
Bovärden arbetar för Skebo och har inget officiellt uppdrag att underhålla eller hjälpa studenterna, förklarar Åsa Andersson.
– Han gör det för att han bryr sig om dem. Han är fantastisk.
Om något i barackerna strular ska det felanmälas till Algeco. Emil Andersson säger att svaren på felanmälningarna brukar dröja. En tjej fick vänta fyra månader innan hennes trasiga spegel blev åtgärdad.
– Min dusch var sönder i ungefär ett halvår, och när jag skulle flytta ut så ringde jag och sa att jag inte tänkte betala för det. Jag hade felanmält fem gånger. De svarade bara med ”jaha, nej men skit i det”, säger han.
– Vi hade två–tre spisar i min barack som inte fungerade. Inget gjordes på flera månader, säger Eh Soe.
Nu är de dock åtgärdade.
Åsa Andersson säger att hon känner till att Algeco inte alltid sköter underhållet.
– Vi påtalar det hela tiden till Algeco, att det är deras ansvar.
Hon tillägger:
– Men du vet hur det är bland studenter, de ser saker och snackar sinsemellan, men de felanmäler inte. Man måste felanmäla till Algeco.
Företaget har inte egen personal på plats i Skellefteå utan anlitar någon att utföra underhållsjobben.
– Så det kanske inte går så snabbt som man kan vilja, säger Åsa Andersson.
Emil Andersson, Eh Soe och Ali Aldakhil är överens om att barackerna kändes som en nödlösning.
– Barackerna var ett paniksvar till öppnandet av batterifabriken. De var inte förberedda på att så mycket folk skulle komma. De bygger ju på flera ställen i stan, man ser att de försöker för fullt, säger Emil Andersson.
Vad tänker ni om att fabriken kommer hit och studenterna får flytta på sig?
– Det är lite förståeligt. Men jag tycker inte att det är rätt att behandla studenter som andra klassens människor, sparka dem från sina lägenheterna och tvinga in dem i baracker. Och sen inte erbjuda den hjälp som behövs när det kommer till barackerna. De var ju inte ens klara när folk började flytta in, säger han.
Mattias Brandt, ansvarig för servicefrågor vid Algeco, medger att de inte är felfria.
– Det är absolut tråkigt att höra att de upplever det så, men vi försöker jobba ännu närmare underentreprenörerna så att vi får ordentlig återkoppling om åtgärder har gjorts eller inte. Akuta ärenden ska alltid prioriteras. Vi hoppas det kan minska irritationen.
Han medger att det var otroligt struligt i början.
– Studenterna ringde om allt möjligt. Vi upplever att problemen ökade efter jul och sommaren då nya studenter flyttade in. Det kunde saknas en stol eller så var något trasigt när de flyttade in i rummet.
Han påpekar att det vore bra om Skebo genomförde besiktningar av rummen då de har vetskap om när personer flyttar in och ut.
– Ett annat problem är att vi behöver tillåtelse att gå in i lägenheterna och vi får inte alltid svar på att det är ok. Då måste vi avboka entreprenören som skulle göra åtgärden och det tar extra tid.
De har även fått många samtal kring bredband som går segt.
– Vi har beställt den hastighet som Skebo önskade, men det räcker inte till. Det skapar nog frustration.
Han tillägger:
– Det är Skebo som är vår kund. Det är de som hyr. Nu anmäler studenterna fel direkt till oss. Så brukar det normalt inte vara. När det gäller förskolor vi hyr ut så anmäler personal fel till kommunen som för det vidare till oss exempelvis. Samma sak gäller vid Northvolt.
Mattias Brandt berättar att de har en person som sitter på heltid med felanmälningar, men att den personen byttes ut vilket kan ha gjort att saker fallit mellan stolarna.
– Vi försöker göra förbättringar hela tiden när det gäller hur vi ska jobba och hur vi beställer åtgärder. Vi har efter lång tids sökande hittat rätt person som kommer att börja jobba som vaktmästare i Skellefteå för oss första december. Det kommer att vara bra för studenterna och för Algeco att det finns en person som kan hjälpa till snabbt och som kan modulerna.
Han tror också att det finns behov av bättre information till studenterna, exempelvis att varmvattenberedaren räcker till cirka tio minuters dusch och om bredbandet.
När ska studenterna ringa er?
– När det är fel på något i rummet, samvarodelarna eller i modulen, säger Mattias Brandt.