Entreprenöriellt lärande gör elever nyfikna på sin framtid

Idag arrangerades ett seminarium om entreprenörskap i skolan på The Great Northern i Skellefteå. Där berättade bland annat lärarna Maggan Löfstedt och Tina Lundström om hur de arbetat med entreprenöriellt lärande på Moröskolan och på Stackgrönnans skola.

– Som lärare gäller det hjälpa dem att hitta passionen och drivkraften för att bli nyfikna på sin framtid, säger David Eriksson.

– Som lärare gäller det hjälpa dem att hitta passionen och drivkraften för att bli nyfikna på sin framtid, säger David Eriksson.

Foto: Lars Westerlund

Skellefteå2018-08-14 15:51
undefined
Anna Sterlinger Ahlring leder en workshop om entreprenöriellt lärande.

På Moröskolan har Maggan Löfstedt testat att få in det entreprenöriella tänkande i matematikundervisningen i årskurs 3.

undefined
– Utvärderingen visade att engagemanget för matematik ökade genom detta sätt att arbeta, berättar Maggan Löfstedt.

– Jag har låtit eleverna skapa egna matematikproblem som kompisarna sedan fått lösa. Två och två skapade de mycket avancerade uppgifter som presenterades i form av en Powerpoint, berättar Maggan.

En lektion i veckan har eleverna fått arbeta med detta.

– Utvärderingen visade att engagemanget för matematik ökade genom detta sätt att arbeta och för mig som lärare var det nyttigt att släppa kontrollen och låta eleverna själva arbeta med problemlösningen.

På Stackgrönnans skola har specialläraren Tina Lundström testat problemlösningen i matteundervisningen med tre elever i fyran och femman. Efter några mindre lyckade försök hittade hon en metod som visade sig vara framgångsrik. Det gick ut på att eleverna fick skapa uppgifterna i byggdatorspelet Minecraft.

– Jag kan matematik och de kan spel så det blev en bra kombination. Eleverna vågade mycket mer i spelet än på en vanlig mattelektion. De ställde upp för varandra och tog ansvar för sin uppgift. Det blev i många fall otroliga byggen, berättar Tina.

undefined
– Jag kan matematik och de kan spel så det blev en bra kombination, säger Tina Lundström.

På konferensen berättade också David Eriksson om sin resa från lärare på Kågeskolan till kreativ chef för företaget North Kingdom.

– Jag har ett brinnande intresse för att lära ut saker, men jag trivdes inte alls i skolorganisationen, berättar han.

Han menar att det viktigaste är att få barnen att förstå att de är duktiga på något.

– Som lärare gäller det hjälpa dem att hitta passionen och drivkraften för att bli nyfikna på sin framtid.

Han betonar vikten av ett kreativt ledarskap och att skapa en miljö där kreativiteten flödar.

– Det gäller också att skapa en kultur där allas idéer värderas. Om jag återvände till jobbet som lärare skulle jag inte lägga så stor vikt vid läroplanen utan satsa mer på att se människorna i klassrummet, säger David Eriksson.

undefined
– Som lärare gäller det hjälpa dem att hitta passionen och drivkraften för att bli nyfikna på sin framtid, säger David Eriksson.

Anna Sterlinger Ahlring, lärare på Glömstaskolan i Huddinge, som sedan tre år tillbaka driver ”lärarpodcasten”, tillsammans med Philip Hjalmarsson, fanns också på plats. 2017 vann de utmärkelsen ”Årets insats inom offentlig sektor” för sitt arbete med att lyfta och sprida positiva och inspirerande exempel inom skolsverige.

Anna gav flera exempel från hur de arbetar med entreprenöriellt lärande på Glömstaskolan.

– Till exempel har vi inget fast schema för att kunna vara flexibla. Varje morgon bestämmer vi vad som ska hända den dagen. Vi arbetar med horisontell undervisning över ämnesgränserna och har tillgång till varierande lärmiljöer.

undefined
Anna Sterlinger Ahlring betonar vikten av att göra med och inte åt eleverna.

Hon betonar vikten av att göra med och inte åt eleverna.

– Det kan till exempel vara att sätta ihop nya Billy-hyllor för att lära sig läsa beskrivningar eller att göra sina egna visitkort.

Anna Sterlinger Ahlring gillar inte begreppet en skola för alla.

– Bättre är det då med en skola för var och en.

undefined
Workshop med dramapedagogen Rose-Marie Lindfors.

På konferensen berättade också Ida Lindh, näringslivsutvecklare på Skellefteå kommun, om filosofin bakom ”Den röda tråden” som går ut på att stimulera entreprenörskapet och där satsningar på skolan ingår som en viktig del. Konferensen avslutades med en workshop där även representanter från Ung Företagsamhet i Västerbotten och dramapedagogen Rose-Marie Lindfors höll i några stationer.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!