744 miljoner kronor, dubbelt så mycket som den ursprungliga budgeten. Det är den beräknade slutnotan för att färdigställa Karlgårdsbron i Skellefteå. Det stod klart på måndagens presskonferens.
– Vi förstod att det skulle bli dyrare, men ett budgettillskott på 444 miljoner kronor hade vi inte kunnat föreställa oss. Det är en otroligt allvarlig situation vi hamnat i och jag är ytterst besviken på Kauno, säger Sara Keisu-Lundh (S), ordförande i samhällsbyggnadsnämnden.
Orsakerna till jättehöjningen uppges vara i huvudsak två: Den ena är de kraftiga prisökningar som skett inom bygg- och anläggningsbranschen de senaste åren som en följd av pandemin och kriget i Ukraina.
– Det är betydligt dyrare att bygga en bro idag än när den ursprungliga budgeten beslutades, säger Therese Bäckström Zidoli, chef på kommunens projektledning.
Den andra skälet till kostnadsökningen är enligt Skellefteå kommun: Kauno Tiltai, den tidigare entreprenören.
– Huvudskälet till att vi står här idag är att den tidigare entreprenören Kauno Tiltai valt att bryta kontraktet utifrån problem att genomföra projektet. De klarade helt enkelt inte av sitt uppdrag, säger Sara Keisu-Lundh.
Turerna kring byggandet av Karlgårdsbron har varit en följetong. Redan 2017 gav fullmäktige samhällsbyggnadsnämnden i uppdrag att undersöka möjligheterna för en ny bro över älven. Tre år senare godkändes budgeten och året därpå vann Kauno Tiltai i Sverige AB upphandlingen. Tanken var att bron skulle tas i bruk sommaren 2023.
Men bygget har kantats av problem och konflikter. Redan året efter byggstart stoppades arbetet efter en oanmäld arbetsplatsinspektion, där det konstaterades brister i både säkerhet och kunskaper. Under sommaren 2022 stannade bygget av igen, nu på grund av en konflikt med en underleverantör.
Snart uppdagades också en tvist mellan Skellefteå kommun och Kauno Tiltai om vilka fakturor entreprenören egentligen hade rätt att få betalt för. En konflikt som resulterade i att företaget i mars förra året la ner allt arbete och slutligen bröt kontraktet.
– Priserna på material steg mycket efter att vi skrivit på kontraktet. vi ville förhandla om det, men det ville inte beställaren. Dessutom slutade de betala våra ordinarie fakturor, säger Kaunos vd Rolandas Rekasius.
I somras stod det klart att Skanska tar över som ny entreprenör för bygget. Under hösten har de, tillsammans med kommunen och den nya projektören Tyréns, jobbat med att kvalitetssäkra den tidigare entreprenörens arbete och tagit fram en plan för att färdigställa Karlgårdsbron.
Att färdigställa bygget som den var tänkt från början kommer att kosta 444 miljoner extra, utöver de 300 miljoner kronor som redan förbrukats. Av dessa står Trafikverket för nästan 72 miljoner kronor.
– Det kostar tid och pengar att starta om ett projekt som har kommit halvvägs, med allt från upphandling till att fortsätta en redan påbörjad projektering och byggande, säger Therese Bckström Zidoli.
De har också räknat på vad det kan kosta att färdigställa bron med en enklare stålkonstruktion och att avbryta hela projektet. Kommunen ska nu ta ställning till vilket alternativ det blir. Om bron byggs klart enligt den ursprungliga planen kan den stå klar till sommaren 2027.
Samtidigt fortsätter tvisten med Kauno kring betalning av fakturor. Skellefteå kommun vill inte kommentera den, men enligt Rolandas Rekasius är nästa planerade sammanträde planerat till maj.