Trafikverkets samråd är avslutat, och projektledare Pia Törrös uppmaning att man bör passa på att tycka nu gick inte obemärkt förbi.
Totalt kom det 277 skrivelser, varav de flesta är från privatpersoner. Nästan alla som skrev berörs av något förslag. Ytterst få andra medborgare har yttrat sig.
Som Norran tidigare berättat finns det fyra stråk att ta ställning till.
Klart mest motstånd finns mot stråket över Sundgrundsleden. Största antalet som protesterat bor i Ursviken, men det kom mycket kritik även från Örviken och Yttervik.
Från Ursviken påpekas att nästan all skog skulle försvinna om man drar E4 bakom byn. Flera påpekar att Ursviken då skulle hamna mellan två tungt trafikerade trafikleder, Järnvägsleden och E4.
Det hänvisas till djurliv, rekreation, motion, jakt, fornlämningar samt skolornas friluftsverksamhet.
Även i Yttervik och Örviken finns oro för att naturvärden förstörs. Flera som är emot Sundgrundsleden påpekar också att stora strandområden skulle påverkas. ”Kompromissa inte med strandskyddet” skriver flera. Den kulturhistoriskt intressanta miljön i Örviken nämns också av flera.
Att vägen skulle placeras högt, i synnerhet över broar, innebär att det finns oro för trafikbuller. Det skulle också förfula kustmiljön, anses det.
Flera har nämnt att naturen runt Rönnskär redan är förorenad av tungmetaller, och att alternativ Sundgrundsleden innebär att man skulle vara och gräva i detta.
Flera påpekar att Sundgrundsleden borde vara det dyraste av alla alternativen, inte minst på grund av de två stora broar som krävs. Några personer skrev att man borde nyttja befintlig E4 så långt som möjligt in mot stan eftersom den redan är byggd och har bra standard.
Flera av motståndarna föreslog alternativ Tuvan istället. Då trycker man på närheten till Norrbotniabanan och tycker att man lika gärna kan ha båda lederna intill varandra. ”Så att det inte skapas ett dött område mellan stråken dit ingen tar sig”, skriver en person som bor i Innervik.
Två personer skriver att räddningstjänsten får fler alternativa vägar om E4 placeras över Tuvan.
Ännu ett argument som skrivits om Tuvan är att det ligger ”lagom nära stan”, så att resenärer kan svänga av för att handla och gynna restauranger. Skellefteå slipper bli en ”by-pass-stad”.
Men även alternativ Östra Leden har anhängare i Ursviken/Örviken/Yttervik.
En person skulle acceptera ett läge bakom Ursviken om även järnvägen till Rönnskär flyttas dit, samt Järnvägsleden. Då skulle "framsidan" av Ursviken fredas helt, och det kunde skapas nya bostadsområden samt trevliga rekreationsområden.
Ännu ett bostadsområde där det skrevs ganska många inlägg var Morö Backe. Därifrån finns kritik mot Sundgrundsleden och Tuvanleden, vilket beror på att de skulle placeras strax nordöst om Morö Backe.
Även de som bor på Morö Backe hänvisar till natur, friluftsliv och lugn.
Någon skriver att Morö Backe redan har störningar från Degermyrans avfallsanläggning och Northvolt. ”E4 är det sista området behöver”, tyckte hen.
De flesta på Morö Backe föredrar Östra Leden, förutom två hushåll som bor långt i väster på Morö Backe, de förordade Tuvan. Dels för att det brukar vara kaos i trafiken i korsningen Östra Leden/E4 och dels för att buller och trafikrisker skulle öka rent allmänt.
Förvånansvärt få personer från Anderstorp skrev inlägg. De har alternativ Östra Leden nära sitt bostadsområde med ökat buller och barriär mot naturen. Bara 2-3 personer hörde av sig om det.
Från Tuvan kom några skrivelser. Det påpekas att byn redan lider över att få Norrbotniabanan vilket skär av marker och kommer att ge buller. Det värnas även om gammeldags bebyggelse och det öppna odlingslandskapet.
En person föreslår en tunnel från Tjärn till Fällbäcken och eventuella merkostnader skulle finansieras med vägtullar.
Två personer saknar alternativet Gunsen som tidigare varit diskuterat, och vill ha tillbaka det i diskussionen.
Tre personer föreslår ett alternativ som går väster om Skellefteå och passerar älven strax väster om Mobacken.
Två skribenter tar upp försvarsfrågan: Att Norrbotniabanan och E4 skulle vara intressant militärt mål om de ligger bredvid varandra, vilket skulle tala emot alternativet Tuvan.
Utöver enskilda personer har också en del grupper/föreningar gjort skrivelser:
Ytterviks samfällighetsförening och byaförening är motståndare till Sundgrundsleden. De två föreningarna påpekar att byn redan har förlorat mark när E4 flyttades ut från byn, samt till blivande Norrbotniabanan. Nu skulle en tredje trafikled kunna ta mark och göra de kvarvarande skiftena svåra att komma åt. Det värnas också om kulturlandskapet som länsstyrelsen har klassat som värdefullt.
Örvikens S-förening och byaförening är också motståndare till Sundgrundsleden.
Boende i Hästhagen, Innervik, vill inte se något bygge som påverkar deras by. De anser sig redan vara nog drabbade av Norrbotniabanans sträckning.
En grupp boende och markägare i Tjärn oroar sig för att byn ska splittras vid valet Östra Leden och/eller Tuvan. Istället förordar de Sundgrundsleden eftersom den ligger längst bort från stan. Då kan Skellefteå fortsätta att växa medan E4 hamnar nära hamnen. Dessutom anses det bra med en lösning där bilarna kan hålla hög fart.