Trafikverkets samrÄd Àr avslutat, och projektledare Pia Törrös uppmaning att man bör passa pÄ att tycka nu gick inte obemÀrkt förbi.
Totalt kom det 277 skrivelser, varav de flesta Àr frÄn privatpersoner. NÀstan alla som skrev berörs av nÄgot förslag. Ytterst fÄ andra medborgare har yttrat sig.
Som Norran tidigare berÀttat finns det fyra strÄk att ta stÀllning till.
Klart mest motstĂ„nd finns mot strĂ„ket över Sundgrundsleden. Största antalet som protesterat bor i Ursviken, men det kom mycket kritik Ă€ven frĂ„n Ărviken och Yttervik.
FrÄn Ursviken pÄpekas att nÀstan all skog skulle försvinna om man drar E4 bakom byn. Flera pÄpekar att Ursviken dÄ skulle hamna mellan tvÄ tungt trafikerade trafikleder, JÀrnvÀgsleden och E4.
Det hÀnvisas till djurliv, rekreation, motion, jakt, fornlÀmningar samt skolornas friluftsverksamhet.
Ăven i Yttervik och Ărviken finns oro för att naturvĂ€rden förstörs. Flera som Ă€r emot Sundgrundsleden pĂ„pekar ocksĂ„ att stora strandomrĂ„den skulle pĂ„verkas. âKompromissa inte med strandskyddetâ skriver flera. Den kulturhistoriskt intressanta miljön i Ărviken nĂ€mns ocksĂ„ av flera.
Att vÀgen skulle placeras högt, i synnerhet över broar, innebÀr att det finns oro för trafikbuller. Det skulle ocksÄ förfula kustmiljön, anses det.
Flera har nÀmnt att naturen runt RönnskÀr redan Àr förorenad av tungmetaller, och att alternativ Sundgrundsleden innebÀr att man skulle vara och grÀva i detta.
Flera pÄpekar att Sundgrundsleden borde vara det dyraste av alla alternativen, inte minst pÄ grund av de tvÄ stora broar som krÀvs. NÄgra personer skrev att man borde nyttja befintlig E4 sÄ lÄngt som möjligt in mot stan eftersom den redan Àr byggd och har bra standard.
Flera av motstĂ„ndarna föreslog alternativ Tuvan istĂ€llet. DĂ„ trycker man pĂ„ nĂ€rheten till Norrbotniabanan och tycker att man lika gĂ€rna kan ha bĂ„da lederna intill varandra. âSĂ„ att det inte skapas ett dött omrĂ„de mellan strĂ„ken dit ingen tar sigâ, skriver en person som bor i Innervik.
TvÄ personer skriver att rÀddningstjÀnsten fÄr fler alternativa vÀgar om E4 placeras över Tuvan.
Ănnu ett argument som skrivits om Tuvan Ă€r att det ligger âlagom nĂ€ra stanâ, sĂ„ att resenĂ€rer kan svĂ€nga av för att handla och gynna restauranger. SkellefteĂ„ slipper bli en âby-pass-stadâ.
Men Ă€ven alternativ Ăstra Leden har anhĂ€ngare i Ursviken/Ărviken/Yttervik.
En person skulle acceptera ett lÀge bakom Ursviken om Àven jÀrnvÀgen till RönnskÀr flyttas dit, samt JÀrnvÀgsleden. DÄ skulle "framsidan" av Ursviken fredas helt, och det kunde skapas nya bostadsomrÄden samt trevliga rekreationsomrÄden.
Ănnu ett bostadsomrĂ„de dĂ€r det skrevs ganska mĂ„nga inlĂ€gg var Morö Backe. DĂ€rifrĂ„n finns kritik mot Sundgrundsleden och Tuvanleden, vilket beror pĂ„ att de skulle placeras strax nordöst om Morö Backe.
Ăven de som bor pĂ„ Morö Backe hĂ€nvisar till natur, friluftsliv och lugn.
NĂ„gon skriver att Morö Backe redan har störningar frĂ„n Degermyrans avfallsanlĂ€ggning och Northvolt. âE4 Ă€r det sista omrĂ„det behöverâ, tyckte hen.
De flesta pĂ„ Morö Backe föredrar Ăstra Leden, förutom tvĂ„ hushĂ„ll som bor lĂ„ngt i vĂ€ster pĂ„ Morö Backe, de förordade Tuvan. Dels för att det brukar vara kaos i trafiken i korsningen Ăstra Leden/E4 och dels för att buller och trafikrisker skulle öka rent allmĂ€nt.
FörvĂ„nansvĂ€rt fĂ„ personer frĂ„n Anderstorp skrev inlĂ€gg. De har alternativ Ăstra Leden nĂ€ra sitt bostadsomrĂ„de med ökat buller och barriĂ€r mot naturen. Bara 2-3 personer hörde av sig om det.
FrÄn Tuvan kom nÄgra skrivelser. Det pÄpekas att byn redan lider över att fÄ Norrbotniabanan vilket skÀr av marker och kommer att ge buller. Det vÀrnas Àven om gammeldags bebyggelse och det öppna odlingslandskapet.
En person föreslÄr en tunnel frÄn TjÀrn till FÀllbÀcken och eventuella merkostnader skulle finansieras med vÀgtullar.
TvÄ personer saknar alternativet Gunsen som tidigare varit diskuterat, och vill ha tillbaka det i diskussionen.
Tre personer föreslÄr ett alternativ som gÄr vÀster om SkellefteÄ och passerar Àlven strax vÀster om Mobacken.
TvÄ skribenter tar upp försvarsfrÄgan: Att Norrbotniabanan och E4 skulle vara intressant militÀrt mÄl om de ligger bredvid varandra, vilket skulle tala emot alternativet Tuvan.
Utöver enskilda personer har ocksÄ en del grupper/föreningar gjort skrivelser:
Ytterviks samfÀllighetsförening och byaförening Àr motstÄndare till Sundgrundsleden. De tvÄ föreningarna pÄpekar att byn redan har förlorat mark nÀr E4 flyttades ut frÄn byn, samt till blivande Norrbotniabanan. Nu skulle en tredje trafikled kunna ta mark och göra de kvarvarande skiftena svÄra att komma Ät. Det vÀrnas ocksÄ om kulturlandskapet som lÀnsstyrelsen har klassat som vÀrdefullt.
Ărvikens S-förening och byaförening Ă€r ocksĂ„ motstĂ„ndare till Sundgrundsleden.
Boende i HÀsthagen, Innervik, vill inte se nÄgot bygge som pÄverkar deras by. De anser sig redan vara nog drabbade av Norrbotniabanans strÀckning.
En grupp boende och markĂ€gare i TjĂ€rn oroar sig för att byn ska splittras vid valet Ăstra Leden och/eller Tuvan. IstĂ€llet förordar de Sundgrundsleden eftersom den ligger lĂ€ngst bort frĂ„n stan. DĂ„ kan SkellefteĂ„ fortsĂ€tta att vĂ€xa medan E4 hamnar nĂ€ra hamnen. Dessutom anses det bra med en lösning dĂ€r bilarna kan hĂ„lla hög fart.