VĂ€st mot öst i kampen mot E4 – ingen vill ha den i sin by

Det Ă€r enormt intresse för flytten av E4 – och vad folk tycker beror pĂ„ var de bor.
NÀrmare 300 synpunkter kom in nÀr Trafikverket ordnade samrÄd.
Norran har lÀst alla, och hÀr summerar vi synpunkterna frÄn allmÀnheten.

MĂ„nga gillade alternativ Tuvan. E4 korsar dĂ„ JĂ€rnvĂ€gsleden dĂ€r det i dag finns en rondell, och gĂ„r sedan rakt upp mot "”Tvivlarnas kulle” strax vĂ€ster om Northvolt.

MĂ„nga gillade alternativ Tuvan. E4 korsar dĂ„ JĂ€rnvĂ€gsleden dĂ€r det i dag finns en rondell, och gĂ„r sedan rakt upp mot "”Tvivlarnas kulle” strax vĂ€ster om Northvolt.

Foto: Trafikverket

SkellefteÄ2024-10-26 08:30

Trafikverkets samrÄd Àr avslutat, och projektledare Pia Törrös uppmaning att man bör passa pÄ att tycka nu gick inte obemÀrkt förbi.

Totalt kom det 277 skrivelser, varav de flesta Ă€r frĂ„n privatpersoner. NĂ€stan alla som skrev berörs av nĂ„got förslag. Ytterst fĂ„ andra medborgare har yttrat sig. 

Som Norran tidigare berÀttat finns det fyra strÄk att ta stÀllning till.

undefined
Till vÀnster alternativ Tuvan som hade mÄnga anhÀngare och till höger alternativ Sundgrundsleden som hade flest motstÄndare.

Klart mest motstĂ„nd finns mot strĂ„ket över Sundgrundsleden. Största antalet som protesterat bor i Ursviken, men det kom mycket kritik Ă€ven frĂ„n Örviken och Yttervik. 

FrÄn Ursviken pÄpekas att nÀstan all skog skulle försvinna om man drar E4 bakom byn. Flera pÄpekar att Ursviken dÄ skulle hamna mellan tvÄ tungt trafikerade trafikleder, JÀrnvÀgsleden och E4.

Det hÀnvisas till djurliv, rekreation, motion, jakt, fornlÀmningar samt skolornas friluftsverksamhet.

Även i Yttervik och Örviken finns oro för att naturvĂ€rden förstörs. Flera som Ă€r emot Sundgrundsleden pĂ„pekar ocksĂ„ att stora strandomrĂ„den skulle pĂ„verkas. ”Kompromissa inte med strandskyddet” skriver flera. Den kulturhistoriskt intressanta miljön i Örviken nĂ€mns ocksĂ„ av flera.

Att vÀgen skulle placeras högt, i synnerhet över broar, innebÀr att det finns oro för trafikbuller. Det skulle ocksÄ förfula kustmiljön, anses det.

Flera har nĂ€mnt att naturen runt RönnskĂ€r redan Ă€r förorenad av tungmetaller, och att alternativ Sundgrundsleden innebĂ€r att man skulle vara och grĂ€va i detta. 

Flera pÄpekar att Sundgrundsleden borde vara det dyraste av alla alternativen, inte minst pÄ grund av de tvÄ stora broar som krÀvs. NÄgra personer skrev att man borde nyttja befintlig E4 sÄ lÄngt som möjligt in mot stan eftersom den redan Àr byggd och har bra standard.

undefined
HÀr syns orsaken till oron i Ursviken. Korridor Sundgrundsleden tangerar bebyggelsen lÀngst i norr och öster. Det Àr dock oklart exakt vart vÀgen skulle placeras om detta alternativ vÀljs.

Flera av motstĂ„ndarna föreslog alternativ Tuvan istĂ€llet. DĂ„ trycker man pĂ„ nĂ€rheten till Norrbotniabanan och tycker att man lika gĂ€rna kan ha bĂ„da lederna intill varandra. ”SĂ„ att det inte skapas ett dött omrĂ„de mellan strĂ„ken dit ingen tar sig”, skriver en person som bor i Innervik.

TvĂ„ personer skriver att rĂ€ddningstjĂ€nsten fĂ„r fler alternativa vĂ€gar om E4 placeras över Tuvan. 

Ännu ett argument som skrivits om Tuvan Ă€r att det ligger ”lagom nĂ€ra stan”, sĂ„ att resenĂ€rer kan svĂ€nga av för att handla och gynna restauranger. SkellefteĂ„ slipper bli en ”by-pass-stad”.

Men Ă€ven alternativ Östra Leden har anhĂ€ngare i Ursviken/Örviken/Yttervik. 

En person skulle acceptera ett lÀge bakom Ursviken om Àven jÀrnvÀgen till RönnskÀr flyttas dit, samt JÀrnvÀgsleden. DÄ skulle "framsidan" av Ursviken fredas helt, och det kunde skapas nya bostadsomrÄden samt trevliga rekreationsomrÄden.

undefined
HĂ€r syns orsaken till oron i Östra Morö Backe, dĂ„ korridor Sundgrundsleden tangerar det översta hörnet i nordöst. Även korrdidor Tuvan har en liknande strĂ€ckning.

Ännu ett bostadsomrĂ„de dĂ€r det skrevs ganska mĂ„nga inlĂ€gg var Morö Backe. DĂ€rifrĂ„n finns kritik mot Sundgrundsleden och Tuvanleden, vilket beror pĂ„ att de skulle placeras strax nordöst om Morö Backe.  

Även de som bor pĂ„ Morö Backe hĂ€nvisar till natur, friluftsliv och lugn.

NĂ„gon skriver att Morö Backe redan har störningar frĂ„n Degermyrans avfallsanlĂ€ggning och Northvolt. ”E4 Ă€r det sista omrĂ„det behöver”, tyckte hen. 

undefined
Till vĂ€nster alternativ Östra Leden som hade ganska mĂ„nga anhĂ€ngare och till höger kombialternativet LĂ€nk 372 som knappt nĂ€mndes alls.

De flesta pĂ„ Morö Backe föredrar Östra Leden, förutom tvĂ„ hushĂ„ll som bor lĂ„ngt i vĂ€ster pĂ„ Morö Backe, de förordade Tuvan. Dels för att det brukar vara kaos i trafiken i korsningen Östra Leden/E4 och dels för att buller och trafikrisker skulle öka rent allmĂ€nt. 

FörvĂ„nansvĂ€rt fĂ„ personer frĂ„n Anderstorp skrev inlĂ€gg. De har alternativ Östra Leden nĂ€ra sitt bostadsomrĂ„de med ökat buller och barriĂ€r mot naturen. Bara 2-3 personer hörde av sig om det.

undefined
Korridor Östra Leden ligger nĂ€ra Anderstorp, men Ă€ndĂ„ Ă€r det inte sĂ„ mĂ„nga dĂ€r som protesterat, dĂ€remot folk frĂ„n TjĂ€rn.

FrÄn Tuvan kom nÄgra skrivelser. Det pÄpekas att byn redan lider över att fÄ Norrbotniabanan vilket skÀr av marker och kommer att ge buller. Det vÀrnas Àven om gammeldags bebyggelse och det öppna odlingslandskapet.

En person föreslĂ„r en tunnel frĂ„n TjĂ€rn till FĂ€llbĂ€cken och eventuella merkostnader skulle finansieras med vĂ€gtullar. 

TvÄ personer saknar alternativet Gunsen som tidigare varit diskuterat, och vill ha tillbaka det i diskussionen.

undefined
En person lĂ€mnade följande förslag för korsningen Östra Leden/E4. VĂ€g E4 skulle dĂ„ fĂ„ ett eget snabbspĂ„r, och alla som ska Ă„t nĂ„got annat hĂ„ll mĂ„ste köra av i ramper och sedan hamnar de i en ny rondell som sorterar trafik Ă„t olika hĂ„ll. En ny lokal vĂ€g föreslĂ„s till handelsomrĂ„det. Röd hake markerar tunnel. Även gĂ„ng och cykelvĂ€gar Ă€r markerade (i gult).

Tre personer föreslĂ„r ett alternativ som gĂ„r vĂ€ster om SkellefteĂ„ och passerar Ă€lven strax vĂ€ster om Mobacken. 

TvĂ„ skribenter tar upp försvarsfrĂ„gan: Att Norrbotniabanan och E4 skulle vara intressant militĂ€rt mĂ„l om de ligger bredvid varandra, vilket skulle tala emot alternativet Tuvan. 

undefined
MÄnga besökte Trafikverkets öppet hus och mÄnga har Àven lÀmnat formella synpunkter i samrÄdet.

Utöver enskilda personer har ocksÄ en del grupper/föreningar gjort skrivelser:

Ytterviks samfĂ€llighetsförening och byaförening Ă€r motstĂ„ndare till Sundgrundsleden. De tvĂ„ föreningarna pĂ„pekar att byn redan har förlorat mark nĂ€r E4 flyttades ut frĂ„n byn, samt till blivande Norrbotniabanan. Nu skulle en tredje trafikled kunna ta mark och göra de kvarvarande skiftena svĂ„ra att komma Ă„t. Det vĂ€rnas ocksĂ„ om kulturlandskapet som lĂ€nsstyrelsen har klassat som vĂ€rdefullt. 

Örvikens S-förening och byaförening Ă€r ocksĂ„ motstĂ„ndare till Sundgrundsleden.

Boende i HĂ€sthagen, Innervik, vill inte se nĂ„got bygge som pĂ„verkar deras by. De anser sig redan vara nog drabbade av Norrbotniabanans strĂ€ckning. 

En grupp boende och markĂ€gare i TjĂ€rn oroar sig för att byn ska splittras vid valet Östra Leden och/eller Tuvan. IstĂ€llet förordar de Sundgrundsleden eftersom den ligger lĂ€ngst bort frĂ„n stan. DĂ„ kan SkellefteĂ„ fortsĂ€tta att vĂ€xa medan E4 hamnar nĂ€ra hamnen. Dessutom anses det bra med en lösning dĂ€r bilarna kan hĂ„lla hög fart.

undefined
Projektledare Pia Törrö har poÀngterat att beslutet om korridor ska tas relativt snabbt och dÀrför bör alla som har information komma med den under samrÄdet.

 

Citat

Sagt om Östra Leden: ”De som bor dĂ€r Ă€r redan instĂ€llda pĂ„ att det kanske byggs dĂ€r och villapriserna Ă€r redan anpassade”

Sagt om Sundgrundsleden: ”DĂ€r finns inte sĂ„ mĂ„nga fastigheter som behöver lösas in, mest bara sommarstugor”

Sagt om hela projektet: ”Se pĂ„ UmeĂ„ - det blev ett misslyckande. Man har bara en chans att göra rĂ€tt: VĂ„ga ta dyra beslut och anlita bra entreprenörer.”

Sagt om hela projektet: ”E4 ska vara en förbifart, inte en ringled. Gör inte sĂ„ mĂ„nga avfarter.”

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!