Produktionen av litiumjoncellerna sker på Northvolt Ett i Skellefteå. Batteriets livslängd kommer att vara lika långt som själva lastbilens livslängd, enligt pressmeddelandet.
Redan 2017 började de båda aktörerna samarbeta för att utveckla och kommersialisera en den battericell för tunga elektriska transporter som duon presenterar på onsdagsmorgonen.
Senare i år invigs Scanias nya batterifabrik i Södertälje, där cellerna från Skellefteå ska sättas ihop till batteripaket till elektriska lastbilar för tunga transporter.
Bolagens respektive vd:ar är mycket positiva i pressmeddelandet.
– Redan i början av partnerskapet mellan Northvolt och Scania kom vi överens om en ambitiös tidsplan för att tillsammans utveckla en högpresterande battericell som skulle möjliggöra Scanias planer för att elektrifiera tunga transporter. Efter omfattande utveckling och validering levererar vi nu celler från Northvolt Ett som överträffar våra initiala förväntningar på prestandan. Det är en fantastiskt prestation av alla inblandade, säger Peter Carlsson, vd på Northvolt.
– Detta är en milstolpe i skiftet till ett hållbart transportsystem. Framtiden för tunga transporter är elektrisk och vi behöver toppresterande battericeller för Scanias ellastbilar för att driva omställningen och leverera på löftet gentemot våra kunder att vara premium, fortsätter Christian Levin, vd på Scania,