Northvolt och Scania utvecklar gemensam battericell

Northvolt och lastbils- och busstillverkaren Scania har gemensamt utvecklat en battericell för tunga elektriska transporter. Kapaciteten är 1,5 miljoner kilometers drift, enligt företagen. ”En enastående livslängd.”, skriver Northvolt och Scania i ett pressmeddelande.

Uppstarten för samarbetet med Scania för Nirthvolts vd Peter Carlsson skedde redan 2017.

Uppstarten för samarbetet med Scania för Nirthvolts vd Peter Carlsson skedde redan 2017.

Foto: Lars Andersson

Skellefteå2023-04-19 08:30
undefined
Battericellerna till Scanias fordon för långa transporter ska produceras i Skellefteå och sättas samman till batterier i en ny fabrik i Södertälje.

Produktionen av litiumjoncellerna sker på Northvolt Ett i Skellefteå. Batteriets livslängd kommer att vara lika långt som själva lastbilens livslängd, enligt pressmeddelandet.

Redan 2017 började de båda aktörerna samarbeta för att utveckla och kommersialisera en den battericell för tunga elektriska transporter som duon presenterar på onsdagsmorgonen.

Senare i år invigs Scanias nya batterifabrik i Södertälje, där cellerna från Skellefteå ska sättas ihop till batteripaket till elektriska lastbilar för tunga transporter.

undefined
Uppstarten för samarbetet med Scania för Nirthvolts vd Peter Carlsson skedde redan 2017.

Bolagens respektive vd:ar är mycket positiva i pressmeddelandet.

– Redan i början av partnerskapet mellan Northvolt och Scania kom vi överens om en ambitiös tidsplan för att tillsammans utveckla en högpresterande battericell som skulle möjliggöra Scanias planer för att elektrifiera tunga transporter. Efter omfattande utveckling och validering levererar vi nu celler från Northvolt Ett som överträffar våra initiala förväntningar på prestandan. Det är en fantastiskt prestation av alla inblandade, säger Peter Carlsson, vd på Northvolt.

undefined
”När vi startade utvecklingen av battericellen var kravet var att cellen skulle klara 1,5 miljoner kilometers drift med ett Scaniafordon för tunga transporter. Testerna visar att det kravet inte bara kan uppfyllas utan också överträffas.”, säger Scanias vd Christian Levin.

– Detta är en milstolpe i skiftet till ett hållbart transportsystem. Framtiden för tunga transporter är elektrisk och vi behöver toppresterande battericeller för Scanias ellastbilar för att driva omställningen och leverera på löftet gentemot våra kunder att vara premium, fortsätter Christian Levin, vd på Scania,

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!