En utmaning gav nya bilder åt Metso

Vad händer då klassisk gruvteknik möter dagens spelbransch? Kan de bidra till att utveckla varandra? Det var en fråga som behandlades på fredagens morgonmöte på The Great Northern.

En kvintett som berättade om det Creative Game Challenge som hölls i mars och resultatet av det, fr v Josefin Lundberg, Skellefteå Science City, Lotta Kågström, Metso, samt vinnartrion Mattias Svedjevik, Lukas Lindberg och Jakob Olofsson.

En kvintett som berättade om det Creative Game Challenge som hölls i mars och resultatet av det, fr v Josefin Lundberg, Skellefteå Science City, Lotta Kågström, Metso, samt vinnartrion Mattias Svedjevik, Lukas Lindberg och Jakob Olofsson.

Foto: Foto: Lars Andersson

Skellefteå2018-11-09 11:54
undefined
En kvintett som berättade om det Creative Game Challenge som hölls i mars och resultatet av det, fr v Josefin Lundberg, Skellefteå Science City, Lotta Kågström, Metso, samt vinnartrion Mattias Svedjevik, Lukas Lindberg och Jakob Olofsson.

”Skellefteås innovativa spelbransch” var temat på morgonmötet. Anja Palm, etableringsansvarig på näringslivskontoret, berättade om hur hon fick kännedom om datorspelsgurun Michael Stenmark, i dag på klustret Arctic Game Lab. Han skrev för fyra år sedan ett öppet brev i Dagens Nyheter till Luleå kommun om en satsning på datorspel. Hon och näringslivschefen Bengt Ivansson åkte till Stockholm och mötte Stenmark över en kopp kaffe.

Skellefteduon berättade om vilka förutsättningar Skellefteå hade att kunna bli att spelkluster med allt från datorspelsutbuldningar till utbildning i attributmakeri på Campus, med mera.

– Sedan har vi såväl Nordsken som Berättarfestivalen. Datorspel handlar mycket om att kunna berätta en historia, sa Anja Palm

150 anställda

I dag finns Arctic Game Lab på plats och fem kommuner är med: Umeå, Skellefteå, Piteå, Luleå och Boden. Nu finns ett 30-tal bolag och ungefär 150 anställda inom klustret.

Det finns en vision var spelsektorn inom klustret ska befinna sig 2030: 1000 spelutvecklare i 100 företag, 1000 studenter i 20 utbildningar, samt 10 spelsucéer, det vill säga spel som tagit sig ut på en internationell marknad och lyckats.

För att det ska lyckas krävs nya utbildningar, inkubatorer och kanske framförallt riskkapital för företag i olika nivåer.

Nya tillämpningar

Kunskapen från spelbranschen kan också hitta andra tillämpningar. I mars i år anordnades Arctic Game Lab ett Creative Game Challenge där kvarninfodringsspecialisten Metso Sweden i Ersmark var sponsor. Ett av målen var att skapa en teknikupplevelse för barn till Exploratoriet i Skellefteå.

Lotta Kågström på Metso berättade om företagets tankar inför evenemanget där ideer också bollades mot Metsos personal.

Trion Mattias Svedjevik, Lukas Lindberg och Jakob Olofsson gick segrande ur helgutmaningen som lockade totalt 16 deltagare, som presenterade fem bidrag. Trion visade hur en gruvkvarn fungerar i VR, bland annat sedd inifrån.

undefined
Anja Palm på Skellefteå kommuns näringslivskontor berättade om resan som ledde till klustret Arctic Game Lab och dess planer.

– Vi ville ge en interaktiv upplevelse, sa Jakob Olofsson.

– Den har väckt mycket intresse, berättade Lotta Kågström.

Nionde Nordsken

Daniel Öhgren berättade om resan för företaget Grand Pike där han är medgrundare och vd. Han tog upp om resan mot en kommersialisering av företagets spel ”Summoners League” och hur intäkter kan genereras då spelet i grund är gratis.

Linn-Marie Edlund, marknadsansvarig på Nordsken, norra Skandinaviens största event för spelkultur och populärfiktion, redogjorde för läget. 2019 arrangeras det för nionde gången och är i dag ett event som är känt långt utanför landets gränser.

Anja Palm, näringslivskontoret.

Datorspel handlar mycket om att kunna berätta en historia.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!