Det är en stor mängd transporter som ska gå till och från Bergsbyns Industriområde. Produktionsstarten är planerad till det här året och sedan kommer en upptrappning att ske fram till verksamheten är fullt utbyggd, 2025.
All inkommande godstrafik är planerad att gå in på området via Torsgatan – från öster, transporter från hamnen går via rondellen som nu byggs nära Furunäs, och från norr via Östra leden till Torsgatan.
Häromveckan berättade Northvolt också att fabriken ska producera mer än tidigare planerat i Skellefteå, 60 gigawattimmar batterier per år mot det ursprungliga 40 gigawattimmar. Det innebär att en miljon bilar kan utrustas med batterier från Skellefteå varje år istället för 700 000-800 000.
Northvolts mål är att så mycket som möjligt ska gå via hamnen dit det kommer med tåg eller sjöfart. Det som inte tas in den vägen kommer att gå via E4.
Leker man med tanken att Northvolt Ett är fullt utbyggt innebär det rent proportionellt mellan 300 och 400 fordon per dygn som anländer till Northvolt Ett – det kan bli en bli ungefär var fjärde minut, eller 15 i timman och 360 per dygn.
Siffrorna för vardagsdygnstrafiken, som Norran fått från Skellefteå kommun, visar 12 000 (Väg 372 vid Östra ringen) 7 000 (Furunäs) till 5 000 fordon (Skelleftehamn) i rörelse varje dygn. Det skulle innebära att Northvolt Ett bidrar med en trafikökning på 3 till 7 procent per dygn om alla skulle gå i en riktning, men går trafiken 50:50 åt olika håll halveras procenttalen. Då dock inte räknat alla resor som andra med verksamhet nära Northvolt kan stå för.
Northvolt lyfte trafiken till Northvolt Ett tidigt i processen för att se på den ur ett flödes- såväl som hållbarhetsperspektiv. Sedan dess har en granskning gjorts hur de närboende och de som bor längs väg 372 till Skelleftehamn skulle beröras.
– Sedan något år tillbaka har vi haft ett väldigt bra samarbete med kommunen, regionen och Trafikverket, och jag känner att man inte bara ser det här som en stor uppgift att lösa, utan något som kan bli ett showcase för hållbar, smidig och digitaliserad godstrafik. Det finns överlag ett väldigt stort intresse att arbeta tillsammans för att lösa ut det här, berättar Anders Thor.
Det är svårt att säga i dag exakt hur mycket gods som transporteras. Bland annat beror det på att en del inkommande gods snarare mäts i volym än i vikt.
– Vi arbetar nu också tillsammans med fordonsleverantörer, godstransportörer och myndigheter så att så mycket trafik som möjligt kan vara elektrisk redan från början. Det är det bästa inte bara för klimatet, utan också boendemiljön, berättar Anders Thor.
Hur stora lager kan ni ha som mest?
– Gods som inte går direkt ut i produktion kommer kunna lagras i det centrala lagret på siten, men det finns ingen angiven gräns för hur lagringskapaciteten kan expanderas om det behövs.
– Vi kommer ha en stor mängd underleverantörer som levererar till Northvolt Ett. Vi tittar på varje individuell leverantör för att hitta den mest smidiga och hållbara lösningen. Den mest volymkrävande, leverantören av aluminiumbehållare för batterierna – kommer ju till och med bygga sin fabrik inne på vårt fabriksområde, konstaterar Thor.