En gemensam knutpunkt

Skellefteå kommuns strävar mot ett enklare, mer användarvänlig handhavande av föreningsstöd. Förhoppningen är att sökande ska kunna nyttja en gemensam portal, oavsett typen av stöd.

Initiativet ska underlätta hanteringen av föreningsstöd, både för sökande och för kommunen.

Initiativet ska underlätta hanteringen av föreningsstöd, både för sökande och för kommunen.

Foto: TT

Skellefteå2018-04-25 13:30

Kommunledningskontoret har tidigare fått i uppdrag att se över hanteringen av föreningsbidrag. Den ursprungliga ambitionen gällde inrättandet av en föreningsbyrå: En kommungemensam knutpunkt för allt föreningsstöd.

Olika typer av stöd hanteras av olika nämnder. I stället för att vända sig till socialnämnden, fritidsnämnden eller någon annan instans var tanken att sökande skulle kunna gå genom byrån.

Vill skärpa kontrollen av föreningarna - ”Risk att oseriösa gynnas”
undefined
Initiativet ska underlätta hanteringen av föreningsstöd, både för sökande och för kommunen.

Frågan togs upp i kommunstyrelsens arbetsutskott under måndagen. Ambitionen är fortfarande att förenkla hanteringen för alla inblandade, men i annat utförande.

– Vi vill skapa en plattform där de som söker inte behöver undra om de har vänt sig rätt eller inte, säger kommunstyrelsen ordförande Lorents Burman (S).

I dagsläget förespråkar de en gemensam digital ingång på kommunens hemsida, dit alla sökande skulle kunna vända sig. De vill även att alla handläggare, oavsett nämnd, ska utbildas i kommunens nya bidrags- och bokningssystem Interbook Go.

Ärendet har remitterats till fritidsnämnden för komplettering.

– Sedan ska det tillbaka till kommunstyrelsen och vidare uppåt. Vi hoppas att det kommer att träda i kraft till hösten, säger Lorents Burman.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!