Flitens lampa lyser i klassrummet på Campus Skellefteå där eleverna vid Green Flight Academy har sin studievardag. Längst fram sitter Emilia Holm, 19, och Emil Rönn, 21, som flyttade till Skellefteå i augusti 2023.
Båda kommer från Vasa i Finland och bor nu i studentmodulerna som är uppförda På Campusområdet.
Emilia lever nu sin dröm.
– Jag hade flugit 38 timmar med ultralätt flygplan innan jag började här. Jag har velat bli pilot sedan jag var sex år, berättar hon.
– Jag tyckte att det var bara att utbildningen låg relativt nära. Jag bodde i Umeå i nio månader tidigare. Det var bra att det fanns en flygskola i Norrland, säger Emil.
Båda två har trivts bra under sina månader i Skellefteå och gillar gruppen som de studerar tillsammans med.
– Skellefteå är en riktigt trevlig liten stad. Dessutom har alla som studerar hos oss samma intresse, konstaterar Emil.
Den praktiska delen sker ute på Skellefteå Airport, men just nu, under vintern, handlar det mer om teori än om praktiskt flygande på grund av väder.
Utbildningen i Skellefteå, som tog in de första eleverna i augusti 2022, är unik efter som det är den första i världen som är inriktad på hållbarhet och där en stor del av utbildningen till styrman/pilot i kommersiell verksamhet sker med elflygplan.
Under 2023 gjorde flygskolan, som har tre elflyg och fyra traditionella plan, över 2 400 starter med elplanen på Skellefteå airport.
Utbildningen har gått från ett vara en nykomling till att vara en satsning som många är nyfikna på. I dag har verksamheten nio anställda.
– Branschen behöver piloter. Efter pandemin har det varit en kompetensbrist, berättar Cecilia Holmlund.
BBC Travel Show gjorde ett besök på försommaren 2023 under rubriken ”Electric Dreams”.
– Det var en otrolig pr för oss, säger Cecilia Holmlund.
Utbildningsansvarige Johan Norberg ska föreläsa om utbildningens hållbarhetsperspektiv på Pilot Expo i Berlin 23-24 februari.
– Nu blir vi inbjudna för att berätta: Hur gör ni egentligen? 2023 gav oss en legitimitet. Nu ser andra vad vi gör och att det fungerar. De är nyfikna på oss – också för att vi verkar i ett kallt klimat, konstaterar Cecilia Holmlund.
Första examen på Green Flight Academy kommer att ske på senvåren i år och för Emilia och Emil är inriktningen att ta examen på senvintern 2025.