Eleverna har varsin skoldator och sitter utspridda i klassrummet. I olika grupper håller de på att bygga en gemensam stad med olika samhällsfunktioner.
Tanken är att de ska lära sig hur ett samhälle fungerar samtidigt som de övar på att samarbeta i grupp.
– Det har varit asroligt. Alla är bra på att bygga och samarbeta, säger eleven Amanda Stenmark.
Minecraft är ett av världens mest sålda datorspel. Det går bland annat ut på att bygga saker med hjälp av fyrkantiga block – ungefär som lego. I Skellefteå och Malå är det just nu 15 klasser som använder spelet i undervisningen och det är Ung Företagsamhet tillsammans med Exploratoriet som står bakom projektet.
– Att använda Minecraft i undervisningen är ämnesövergripande. Man lär sig bland annat om samhällskunskap, bild, teknik och svenska, förklarar Kalle Viklund på UF Västerbotten.
Organisatörerna har tagit fram en tidsplan och läromaterial till projektet. Eleverna inledde för några veckor sedan med att lära sig vad ett samhälle egentligen är – sedan fick de skapa olika prototyper av viktiga byggnader såsom sjukhus, polisstation och kommunhus. Sista steget är att förverkliga de prototyperna i Minecraft.
– Eleverna hade kunnat lära sig de här sakerna genom mer traditionell undervisning, men jag märker hur motiverade de är nu när de får spela Minecraft. Det skapar bra förutsättningar för lärande, resonerar läraren Linda Allerstrand.
Projektet mynnar ut i en regional tävling om en vecka, då en grupp från varje klass väljs ut för att tävla i en bygguppgift. Den vinnande klassen går vidare till en storregional final med tävlande klasser från övriga Sverige.
– Det är fascinerande att se hur eleverna samarbetar och resonerar med varandra. Det handlar också om digitalt lärande och det ligger ju helt rätt i tiden, säger Thomas Löfgren, pedagog på Exploratoriet.
Amanda Stenmark och Alexander Berg i 5C tycker till och med att det är roligare att spela Minecraft på skolan än hemma. Läraren Linda Allerstrand hade knappt hört talas om spelet tidigare, men konstaterar att det har varit en fullträff att använda det på lektionstid.
– Många gånger är det eleverna som lär mig saker, så det är lite ombytta roller nu, skrattar hon och tillägger:
– De har till och med bett om kvarsittning, det har jag aldrig någonsin varit med om tidigare!