Det var den 13 augusti i år som en besökare blev hängandes upp och ner från tio meters höjd på höghöjdsbanan i Varuträsk. Enligt deltagare som Norran pratade med då var personen nära att falla och kritik riktades mot företaget kring säkerheten.
Händelsen anmäldes också till Konsumentverket som är myndigheten som ansvarar för tillsyn av höghöjdsbanor. Anmälan kategoriseras under rubriken ”bristande säkerhet i en produkt eller tjänst”
Enligt anmälan har en ”liknande olycka skett bara någon vecka innan men ändå låter de folk klättra. Utan hans vänner som befann sig på marken och uppe i banan så hade han varit allvarligt skadad eller avlidit av fallet.” I slutet av juni inträffade en liknande händelse.
Efter dessa två tillbud som skedde i somras inleddes en utredning av Konsumentverket som pågår fortfarande. Under tiden har Skellefteå Adventurepark kastat alla sina felaktiga selar och bytt ut dem mot nya helkroppsselar med axelremmar.
– Även om man är överviktig ska det inte vara så lätt att glida ur dem, säger Majid Mkanssi.
Utredningen handlar om två delar. Del ett handlar om konstruktionen (I det här fallet selen). Del två handlar om driften för att se att allt är i sin ordning. Nu väntar myndigheten på del två. Sedan kommer det att bli en granskning av handlingarna som kommit in. Då blir det tal om antingen en avslutning av ärendet eller ytterligare åtgärder.
– Därför behöver vi få in mer uppgifter från dem. Vi vill gärna få in besiktningsprotokoll när det gäller standardinformation om deras driftrutiner och liknande. Därför är utredningen inte klar ännu. Samtidigt har företaget gjort en bra åtgärd när det bytt ut alla selar.
Konsumentverket vill säkerställa att själva tjänsten är säker och att rutiner och säkerhetsregler är i ordning.
– De behöver komma in med ett svar inom en vecka till oss, förklarar Mkanssi.
Och om två veckor kan myndigheten kanske uttala sig åt vilket håll det lutar åt i ärendet.
– Vi får se när vi fått in del två.
Tobias Erngrund, ägare av Skellefteå Adventurepark berättar att de har upprättat sin räddningsplan och bytt ut samtliga selar som var farliga till nya selar och att de har fortsatt kontakt med Konsumentverket.
– De begär in lite uppgifter och vi svarar på de frågor vi får. Vi svarar eftersom.
Kommer det att vara säkert i sommar?
– Vi bedriver verksamhet nu också så det ska vara säkert.
Förutom de två anmälningarna till Konsumentverket kom det in ytterligare två anmälningar där personer säger att de råkat ut för liknande tillbud.
– De första två kunde företaget bekräfta med de andra två svarar företaget att de inte känner igen, svarar handläggaren Majid Mkanssi.
Det ska också utredas om Skellefteå Adventurepark har brutit mot lagen angående underrättelseskyldigheten till Konsumentverket. En jurist vid myndigheten kommer att titta på detta.
– Företag är skyldiga att omedelbart underrätta den berörda tillsynsmyndigheten, i det här fallet Konsumentverket, om man vet eller misstänker att man tillhandahåller en vara eller tjänst som är farlig. Då ska man även ange vilka åtgärder som har vidtagits för att förebygga skadefall. Även mindre allvarliga tillbud och olyckor ska underrättas om de indikerar att varan eller tjänsten är farlig, berättar Richard Staxler, utredare vid Konsumentverket.