Information gick ut i form av mail till de biljettköpare som frågat om vad som gäller nu när Mando Diaos spelning flyttas fram. Arrangören gav som svar att det inte går att göra återköp utan i stället uppmanas man att ”sälja vidare eller ge bort” sina biljetter.
– Sara kulturhus följer konsumentköpslagen. Vi betalar tillbaka vid inställda evenemang, säger kulturhusets programchef Sofia Andersson Lundberg.
Gäller återbetalning bara vid inställa evenemang, inte vid förflyttade?
– Ja. Jag kan tala för de evenemang vi arrangerar och vi följer konsumentköplagen. Alla evenemang ser olika ut och sköts på olika sätt.
Men att konsumentköplagen inte ger rätt till återköp vid framflyttade konserter stämmer inte. Enligt Konsumentverket har du rätt att få tillbaka pengarna för biljetten om en konsert ställs in eller flyttas. Enligt ett avgörande från Allmänna reklamationsnämnden (ARN) ska konsertarrangörer återbetala hela biljettkostnaden när konserten flyttas eller ställs in.
Enligt Konsumentverket har man rätt till ersättning även vid förflyttade evenemang. Så ni bryter mot det?
– Nej, eller, den informationen har inte jag. Kan du skicka den informationen till mig? Mando Diao är arrangörer för den här spelningen, inte vi.
Några minuter efter intervjun får Norran kontakt med Sofia Andersson Lundberg igen. Då har hon helt ändrat sig, och menar att informationen som skickats ut i mailet är felaktig och att det visst är Sara kulturhus som är arrangör.
– Det är en jättesvår situation vi sitter i. Alla evenemang ser olika ut och sköts på olika sätt. Därför kan det ibland bli fel, säger Sofia Andersson Lundberg.
Bekräftar du att informationen som står i mailet är felaktig och bryter mot konsumentköplagen?
– Ja. Det har gått ut felaktig information och vi ber om ursäkt för det.
Har ni förståelse för att folk blir förvirrade och upprörda?
– Vi har full förståelse för det.
Var ska man vända sig om man vill ha pengarna tillbaka för sin biljett?
– Har man frågor kan man vända sig direkt till kulturhusets biljettinformation eller direkt till biljettåterförsäljaren. Vi har redan gjort en del återbetalningar.
Hur kan det bli så här fel?
– Det beror helt enkelt på att vi inte är arrangörer för alla evenemang som hålls i huset.