Dubbelt ljus i nomineringarna till ”Årets småföretag"

Det ser ljust ut för Skellefteföretaget Lowima som har chans att vinna två priser på Alvargalan. Tidigare nominerades de i klassen ”Årets handelsföretag” och när listan över nominerade till ”Årets småföretag” presenterades under tisdagen fanns de också med på den.

Mattias Wikström och Lollo Eriksson driver Ljusfabriken Lowima.

Mattias Wikström och Lollo Eriksson driver Ljusfabriken Lowima.

Foto: Lars Andersson

Skellefteå2021-02-16 16:00

Mattias Wikström och Lollo Eriksson grundade Lowima 2013. Deras affärsidé är att tillverka handgjutna blockljus som innehåller 100 procent stearin.

– Det var många som tvivlade att vi skulle kunna skapa ett lönsamt företag som tillverkar ljus, men det har vi lyckats med och nu står vi inför möjligheten att utöka vår verksamhet och ta ett nytt steg, där vi kan vända oss mot nya kunder och få en bredare målgrupp, berättar Mattis Wikström som är mycket glad över nomineringarna.

Lowima har nämligen fått förfrågningar från kyrkor som vill ha stora volymer av altarljus.

– Då gäller det för oss att hitta en större lokal där vi kan placera en stöpmaskin. Men vi kommer ändå att fortsätta med den nuvarande verksamheten i vår ”drömkåk” på Alhem, säger Mattias.

Lowima är idag Norrland största ljusfabrik och förutom Mattias och Lollo arbetar ytterligare en person i fabriken. 

– Om vi kommer igång med produktionen av altarljus kommer vi att anställa fler, avslutar Mattias Wikström.

De nomineringar som offentliggjordes under tisdagen är följande:
 
Årets småföretag

1 Ljusfabriken Lowima

Lollo och Matte är två norrlandsälskande hemvändare som startade Ljusfabriken Lowima 2013. Idag är det Norrlands största ljusfabrik, med handgjorda och miljövänliga ljus i 100% stearin. I sina mysiga och inspirerande lokaler insprängda i berget förverkligar de affärsidén som sätter fokus på hälsa, hållbarhet och miljö. Och det har gett resultat, både i form av högre omsättning och en ökning av antalet anställda. Ljusfabriken Lowima är en lysande kandidat till Årets Småföretag

2 Friskvårdskompaniet.

Friskvårdskompaniet erbjuder en härlig kombination av träningsglädje och gemenskap i familjära miljöer, med möjlighet till både gympass och gruppträning under ledning av peppade och professionella instruktörer. Numera har de dessutom tagit sitt framgångsrika koncept till flera platser utanför centrum – både till Bureå, Kåge och nu senast Anderstorp, där de har ett välfungerande och extremt populärt samarbete med Skellefteå Padel.

3 Proled.nu

Efter 16 år som åkare har David Hallberg stor erfarenhet av vad som behövs för bra billampor i mörkret. Sedan han 2015 startade Proled.nu har företaget erbjudit försäljning och montering av ledbelysning för bilar och långtradare. På fem år har de bytt upp lokalytan fyra gånger, växt till fyra anställda och utökat verksamheten med till att ha en belysningsbutik både på webben och IRL. En strålande affärsidé, med service som LED-stjärna och med strålande utsikter!

undefined
Andreas Saverstam driver Saverstams Ica-nära i Boliden som nominerats som Årets Hållbara företag.


Årets hållbara företag

 1 Saverstams, Ica Nära Boliden 

Den här ICA-handlaren har verkat i Boliden i över 40 år och har anpassat utbud och service för att Bolidenborna ska kunna handla allt hemma utan att behöva resa till centralorten. Under Bolidens eventvecka gick de utanför ramarna och ordnade akuta provianter utanför öppningstiderna, vilket förstärker hållbarhetsprofilen. Med god service och ett vänligt bemötande mot alla oavsett bakgrund är de ett gott föredöme och en värdig kandidat till årets hållbarhetsföretag.

2 Unghästen. En del av Västerbottensteatern

I över 20 år har Unghästen arbetat med sociala frågor riktade mot en bred publik med samtal, improvisationsteater och interaktion. Deras mål är att motarbeta alltifrån mobbning och rasism till psykisk ohälsa, bristande jämställdhet och andra väsentliga frågor som är viktiga i hållbart samhälle. Den långsiktiga satsningen på levande pedagogik och mötet mellan människor gör Unghästen till ett imponerande hållbarhetsföretag.

3 Lernia Skellefteå

Lernia har en värdegrund som präglas av hållbarhet och jämställdhet. De gör både sina uppdragsgivare och medarbetare medvetna om hur man minimerar riskerna av att drabbas av Covid-19. Dessutom är de en aktiv och målmedveten partner, som gör sina uppdragsgivare uppmärksamma och medvetna om betydelsen av hållbarheten i företagande.

undefined
Västerbottensteatern är nominerade i klassen "Årets Varumärke".

Årets varumärke

1 Once Upon

’Det var en gång’ är starten på denna framgångssaga. Once Upon har bild för bild satt Skellefteå och sitt eget varumärke på världskartan. En och en halv miljon har redan laddat ner appen som hjälper dig att bevara dina speciella stunder i en personlig bok. På bara några minuter har dina mobilbilder förvandlats till en vacker, stilren skapelse som sida för sida berättar en ny historia.

2 Västerbottensteatern

Västerbottensteatern levererar varje år flera hundra starka upplevelser av både glädje och sorg som gör avtryck både i sin närhet och i resten av regionen. Med socialt engagemang och en samhällsröst som är ständigt närvarande, långt utanför scenens räckvidd, fortsätter de att beröra. Även när ridån gått ner och applåderna har tystnat. Västerbottensteatern ger Skellefteå möjligheten att utvecklas genom kultur.

3 Megafonen

Under ett decennium har Megafonen verkat för att lyfta lokala händelser till ett brett spektrum av målgrupper. Konceptet som började med vimmelbilder som lät Skellefteborna känna igen varandra har med åren utvecklats till att Megafonen idag är en självklar lokal nyhetsaktör, inte sällan först med det senaste. Under det senaste året har Megafonen med sitt gedigna profileringsarbete och genuina engagemang för det lokala befäst sin position som en betydelsefull spegel och kugge i ett växande Skellefteå.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!