Under 2022 kommer de aktörerna att genomföra en förstudie för att kartlägga bland annat utformning, behov, tillståndsprocesser och kostnader kopplat till en så kallad droneport, en landningsplattform för drönare.
Eftersom logistikområdet på Hammarängen vid Burträskvägen är under utveckling finns möjlighet att från början integrera drönarleveranser i planeringen och skapa ett nav för alla transportslag.
– Vi ser ett ökat behov av snabba och hållbara transporter för både företag, offentliga verksamheter och privatpersoner. Genom att tidigt integrera framtidens luftburna varutransporter i samhällsplaneringen hoppas vi kunna skapa ett framtidsorienterat logistiksystem i hela kommunen, säger Lars Hedqvist, planeringschef vid Skellefteå kommun, i ett pressmeddelande.
För att kunna erbjuda leveranser med drönare krävs bland annat infrastruktur på marken i form av en droneport.
– Drönare är en del av framtidens hållbara transportsätt och framtiden är här fortare än vi tror, säger David Nordberg, Skanska.Projektet stöds av Sustainovation, Skanskas innovationsverksamhet.
– Modellen att kombinera kommun, flygplats och byggbolag vår markinfrastruktur är något som kan kopieras runt om i världen, förklarar Ricky Sandhu, grundare och vd, Urban-Air Port.