Norran berättade på tisdagen hur Skelleftepolisen, genom en riktad insats med hjälp av polisbilar och helikopter, kunde spåra en 17-årig mopedist efter dennes vådliga färd. Det är en av många händelser med mopeder i Skellefteå på senare tid där polisen ser allvarligt på mopedisternas uppträdande.
I polisens PM, som skrevs dagen efter händelsen den 20 maj, framgår följande:
”Vi fick information från helikoptern om att mopeden svängt in på en gård. Jag fick syn på en kille som skulle gå in i bostaden. Han hade väl liknande kläder som den vi jagat. En hjälm låg bredvid en parkerad moped som även den var lik den som föraren av mopeden burit.”
Och vidare:
”Killen uppgav vad han hette och berättade direkt att han gjort bort sig och att han borde stannat. Jag frågade varför han inte stannade då vi använde siren och blåljus. Han svarade att han inte visste varför han inte stannade.”
En månad senare, den 18 juni, håller polisen ett förhör med 17-åringen. Platsen är polishuset i Skellefteå, förutom förhörsledaren och 17-åringen medverkar också tonårspojkens pappa samt advokat Linnea Hettinger.
17-åringen delges dubbla brottsmisstankar. Den ena är olovlig körning, att han kört en trimmad klass 1-moped som är ombyggd till motorcykel. Polisens tekniska undersökning visar att mopeden är trimmad genom att ”variator och avgassystem är modifierat”. Mopeden når runt 70 kilometer i timmen som topphastighet.
17-åringen medger brottet olovlig körning, han berättar för förhörsledaren:
– Jag tog själv bort strypningen på variatorn men jag har inte satt dit något trim förutom detta. Mopeden är i samma skick som när jag köpte den förutom variatorbrickan.
Den andra brottsmisstanken är vårdslöshet i trafik.
17-åringen får ta del av misstanken om att han ”framfört mopeden på gång- och cykelväg i hög hastighet utan omsorg och varsamhet mot gångtrafikkanter, bland annat en kvinna med barnvagn, samt framfört mopeden på bakhjulet på mötande trafiks vägbana”.
Om detta säger han:
– Jag förstod inte att mannen, som hoppade ut från bilen uppe vid rödljusen vid brandstationen, var en polis. Jag blev rädd och chockad och körde därifrån.
Förhörsledaren läser högt från polisens PM där det starkt ifrågasätts om 17-åringen kunde undgå att förstå att det var en civil polisbil med tanke på att blåljus användes.
– Jag hörde inte tutan och jag såg inga blåsljus men det stämmer att jag vände mig om, blir svaret.
– Men varför hade du detta körsätt med mopeden, frågar förhörsledaren.
– Jag blev helt enkelt rädd, jag visste inte vad mannen som klev ut ur bilen ville, svarar 17-åringen.
– Men när du väl upptäckte att det var en civil polisbil, varför stannade du inte, kontrar förhörsledaren.
– Jag blev rädd för vad som skulle hända om jag åkte fast, jag fick panik och flydde, blir svaret.
Därefter konfronteras han med uppgifterna om hur han kört mopeden: på bakhjulet, på fel sida av vägen samt längs gång– och cykelvägar i hög hastighet där det befunnit sig oskyddade gångtrafikanter, bland annat en kvinna med en barnvagn.
– Det var inte bra, jag är medveten om att jag har gjort fel. Men jag har ingen uppfattning om vad som krävs för att begå vårdslöshet i trafik, svarar 17-åringen.
Polisförhöret pågick i en och en halv timme.
Tio dagar senare väcktes åtalet.