Ann-Marie ”Mimmi” Stolberg har lett bolaget starten 2016. Hon är utbildad jurist och fick anställning direkt efter studierna 2009 i ett dotterbolag till Försunda Omsorg där hon tids nog avancerade till chefsjurist och regionchef.
I mars 2016 tog hon steget över till God Assistans.
– Jag blev kontaktad av Mikael Nordmark och Martin Wilen som startade God Assistans 2012. Han hade hört talas om mig och frågade om jag inte ville starta upp verksamheten i norr.
Sedan har det gått snabbt. I dag har God Assistans i Norr verksamhet mellan Kiruna i norr och Falun i söder med kontor i Luleå, Piteå, Umeå och Sundsvall utöver huvudkontoret i Skellefteå.
Då God Assistens i Norr drog igång hade företaget fyra kunder – i dag har företaget 93 kunder.
– Vi betalar nu ut 490 löner varje månad, berättar Mimmi Solberg.
Det innebär drygt en fördubbling det senaste året då God Assistens i Norr AB hade 231 årsanställda under 2020.
Bara runt Skellefteå har företaget nu 280 anställda.
– Men omsättningen kommer att vara ungefär som i fjol. Pandemin är en orsak till det, förklarar ”Mimmi” Stolberg.
Det handlar väldigt mycket om mun-metoden bland assistensbolagen. En orsak till att God Assistans inte är lika känt som många andra assistansbolag är, enligt ”Mimmi”, att det inte har någon egentlig marknadsföring som gått ut brett och det är inget företaget lägger sitt fokus på.
– Min bedömning är att vi till 80 procent får var kunder på rekommendationer eller relationer. Gör man ett bra jobb får man ett gott rykte, säger ”Mimmi” Stolberg och konstaterar att den största marknadsföringen hos den är kund- och personalreferenser.
– Vi brukar däremot vara tillgänglighetsvärdar på SM-veckorna som hålls på vintrarna och synas där. Vi har det till exempel 2018 i Skellefteå.
Kunderna hos God Assistans får veta hur deras assistansersättning används, enligt ”Mimmi” Stolberg.
– Vi är väldigt transparenta med den ekonomiska delen. Vi berättar: kundens assistansersättning ska täcka de kostnader som assistansen medför.
Det är försäkringskassan som betalar ut den så kallade assistensersättningen till bolagen. Det finns en fastställd schablon, men det finns möjlighet att ansöka om högre ersättning om man kan visa att man har högre kostnader.
– Vi redogör för kunderna i en ekonomisk rapport varje månad vilka intäkter kunden har och att vi tar en tio procentig administrationsavgift – och därmed går 90 procent ut till kunderna och deras assistans.
Ann-Marie ”Mimmi” Stolberg konstaterar att God Assistans i Norr AB nu är på väg ett övergå från den mer entreprenöriella fasen till en mer förvaltaltande fas.
– Jag har inte satt det som ett stort mål att vi ska bli ännu större. Det kommer nog inte att bli samma inflöde av kunder och personal framöver. Samtidigt så är det så att om vi har kunder som lämnar så vill vi självfallet fylla upp de platserna, säger Stolberg som också vill jobba hårt med ett kontinuerligt förbättrings- och kvalitetsarbete.
– Många av assistenterna har jobbat länge hos oss och många av dem har också haft samma kunder länge.
Av de anställda på God Assistans i Norr är tio tjänstemän. Av assistenterna är ungefär 75 procent kvinnor.