Framgången har fortsatt. I slutet av februari rapporterade X-fire att spelet kan ha passerat fem mijoner sålda, bara 17 dagar efter release.
Tittar man på spelportalen Steams försäljningslista så låg ”Helldivers” i toppen där i början av mars. Steam har över 120 miljoner aktiva användare varje månad och en katalog med tiotusentals spel.
Arrowhead grundades i Skellefteå av studenter vid LTU-utbildningarna datorspelsutveckling och datorgrafik våren 2009. De hade året innan tagit fram prototypen till ”Magicka”, ett spel baserat på en klassisk fantasystory i fornnordisk miljö, vilken vann priset ”Årets spel” vid Swedish Game Awards 2008.
I början av 2011 släpptes ”Magicka” kommersiellt och såldes i 30 000 exemplar första dygnet. Mindre än ett år senare, i mellandagarna 2011, passerades drömgränsen, en miljon sålda.
Studion lämnade Skellefteå för Stockholm ungefär vid samma tid som framgångarna kom.
”Helldivers 2” är Arrowheads första spellansering på åtta år. Inför spelsläppet träffade Gustaf Sjöholm, reporter på tt, Johan Pilestedt, som varit vd ända från starten i Skellefteå:
Det är bråda dagar för Johan Pilestedt, vd på Stockholmsbaserade Arrowhead Game Studios, som nyss kommit hem från presentationer i San Francisco och Tokyo, för ytterligare en dragning på hemmaplan för nordisk press.
I åtta år har Arrowhead knåpat på rymdskjutaren ”Helldivers 2”, och under resans gång vuxit från 25 till drygt 120 anställda.
– Jag skulle nog säga att den svåra utmaningen är hur man liksom behåller glädjen, de personliga relationerna och småskaligheten när man blir ett bolag med över 100 personer, säger Pilestedt.
Ambitionshöjningarna har gått hand i hand med ett ökat intresse från japanska Sony, som utsett titeln till en del av sin inriktning på ”liveservice”, titlar som får uppdateringar långt efter spelsläppet. Lyckade exempel som ”World of Warcraft” och ”GTA Online” levererar intäktsströmmar år efter år. Andra, som hajpade ”Anthem”, går i graven.
”Helldivers 2” spelas via nätet, där man slår sig ihop med upp till tre andra som i lag sätts i land på en planet och där skjuter stora rymdinsekter eller robotar. Spelets berättelse förs framåt gemensamt av spelarkollektivet.
Hemlighetsmakeriet i branschen har gjort det extra svårt att rekrytera för en tidigare liten studio som Arrowhead, när man inte kunnat berätta vad man sysslar med. Till slut fick intressenter skriva på sekretessavtal för att kunna få se en trailer, så att de åtminstone skulle veta vad de tackade ja till.
Blir ”Helldivers 2” en succé minskar rekryteringsbekymren antagligen betydligt. Kanske vill Sony till och med köpa upp bolaget. Det hände med finländska Housemarque efter framgångarna med ”Returnal” häromåret.
Och om spelet floppar?
– Det är klart att det blir ett svårare utgångsläge om vi skulle hamna i en sån situation. Men vi kommer fortsätta göra spel. Vi kommer hitta något sätt att... ja, fortsätta, avslutar Pilestedt intervjun med tt.
Nu, en dryg månad senare efter intervjun och lanseringen, behöver nog Johan Pilestedt inte längre vara så orolig….